Ogłoszono przetarg na modernizację ul. Zwycięstwa - głównej arterii miasta
Sobieraj podczas briefingu poinformował, że zaakceptowany i odebrany jeszcze przez jego poprzednika projekt modernizacji ul. Zwycięstwa został zmodyfikowany. Ocenił, że "w dużej mierze utrwalał stan rzeczy, który mamy za oknem", nie odpowiadał zapowiedziom z jego kampanii wyborczej. Wjazd do centrum miał być ograniczony do jednego pasa, ale wyjazd dalej zakładał istnienie dwóch pasów, w tym buspasa.
"Projekt dziś wygląda zupełnie inaczej" – powiedział prezydent Sobieraj, informując przetargu na realizację inwestycji ogłoszonym przez Zarząd Dróg i Transportu w Koszalinie.
Zaznaczył, że zmodernizowany projekt zakłada ograniczenie ruchu do jednego pasa w każdym kierunku na odcinku 430 m od ul. Pileckiego do obiektu mostowego w pobliżu ul Grodzkiej, budowę szerszych chodników, zatok postojowych, pasów zieleni.
Projektant Bartosz Sontowski podkreślił, że zwężenie jezdni nie będzie stanowiło problemu dla przejazdu karetek pogotowia. "Karetki przejadą, bo pas środkowy zielony został pomyślany tak, że ma obniżone krawężniki i nawierzchnię, na którą można najechać. Nasadzenia, które tam są zaprojektowane również to wytrzymają" - ocenił.
"Otwieramy się bezpiecznie do wszystkich ulic bocznych poprzez wprowadzenie rond" – podkreślił z kolei zastępca prezydenta Koszalina Tomasz Bernacki. Zwrócił szczególną uwagę na planowane rondo w okolicy ul. Jedności i "Ekonoma" (Zespół Szkół nr 1), które ma poprawić bezpieczeństwo pieszych.
Projekt zakłada, że na przebudowanym odcinku 430 m ul. Zwycięstwa w centrum miasta chodniki będą zacienione, bo posadzonych zostanie tam ok. 20 dorosłych drzew, które do początku korony będą mieć ok. 3 m. Przy Centrum Kultury 105 będzie 5-6 m przestrzeni dla organizowanych tam wydarzeń kulturalnych.
Sontowski przyznał, że status drogi na tym odcinku zostanie obniżony, ale jego zdaniem, stanie się to bez szkody dla ruchu pojazdów.
Natomiast planowany do przebudowy drugi, oddalony od ścisłego centrum, odcinek ul. Zwycięstwa od ul. 4 Marca do ul. Św. Wojciecha, pozostanie jezdnią dwupasmową w obu kierunkach. Na trasie 1,1 km przebudowane zostaną im.in. istniejące ronda, skrzyżowania, miejsca postojowe.
Termin składania ofert na realizację zamówienia dla obu jego części został określony na 21 sierpnia br. Kryterium wyboru dla obu zadań jest cena (60 proc.) i dodatkowy okres gwarancji (40 proc.). Wybrany wykonawca będzie miał 36 miesięcy na realizację zamówienia. Prace miałyby rozpocząć się jeszcze bieżącym roku.
Miasto Koszalin na realizację inwestycji, której koszt oszacowano na ok. 31 mln zł, uzyskało 30 mln zł z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.
Prezydent Koszalina zapowiedział, że na wrzesień planuje rozpoczęcie konsultacji nad kompleksową zmianą układu komunikacyjnego w centrum miasta. W Koszalinie od kilkudziesięciu lat ratusz, rynek i katedra są przy głównej arterii komunikacyjnej. To efekt wyburzenia poniemieckich kamienic i wybudowania czteropasmowej ul. Zwycięstwa, która przebiega przez Śródmieście. (PAP)
ing/ mick/