Wraz z kładką pieszo-rowerową powstanie nowe przejście dla pieszych i przejazd rowerowy przez Wisłostradę
Most pieszo-rowerowy łączy już oba brzegi Wisły - na wysokości ul. Karowej na Powiślu i ul. Okrzei na Pradze. Jego budowa nadal trwa - ma być gotowy na wiosnę 2024 roku.
Zarząd Dróg Miejskich planuje na Wisłostradzie, praktycznie przy skrzyżowaniu z ulicą Karową, wybudować przejście dla pieszych i przejazd rowerowy wraz z sygnalizacją świetlną.
W tej chwili wyjazd z ulicy Karowej funkcjonuje na "prawoskrętach", czyli jadący od strony Żoliborza mogą skręcić w prawo w Karową, a osoby wyjeżdżające z Karowej mogą tylko jechać w prawo w kierunku Mokotowa. Kiedyś możliwy był również wyjazd z Karowej w lewo w kierunku Żoliborza i taki układ drogowy powróci w połowie 2024 roku.
"Skrzyżowanie z Karową będzie skrzyżowaniem, prawie pełnorelacyjnym. Nie będzie można skręcić od strony Mokotowa w ulicę Karową, natomiast z ulicy Karowej będzie można dodatkowo wyjechać na Wisłostradę w kierunku Żoliborza" - potwierdził w rozmowie z PAP dyrektor Zarządu Dróg Miejskich Łukasz Puchalski.
Wyjaśnił, że gdy przechodzić będą piesi i przejeżdżać rowerzyści, to również będzie zielone światło dla samochodów, które będą skręcały z Karowej w kierunku Żoliborza. "To jest o tyle istotne, bo w tej chwili całe Powiśle jadąc w kierunku Żoliborza musi wyjeżdżać przez Nowy Zjazd, gdzie łączy się ruch z ulicy Browarnej, Dobrej, ze zjazdem z Trasy W-Z. Przez to tworzą się korki i jest kłopot z wyjazdem. Dzięki wprowadzonym zmianom, część ruchu z Powiśla, wyjedzie przez ulicę Karową. Nowy Zjazd będzie służył w głównej mierze kierowcom, którzy jadą od strony placu Bankowego" - zaznaczył.
Pytany przez PAP, czy dodatkowa sygnalizacja świetlna nie spowoduje jeszcze większych korków na zatłoczonej Wisłostradzie, wyjaśnił, że arteria korkuje się głównie w godzinach szczytu a przez resztę czasu ruch odbywa się w miarę płynnie.
"Dla godzin szczytu kluczowa jest sygnalizacja przy Nowym Zjeździe. To jest miejsce +korkogenne+ dla tego obszaru. To właśnie w tym miejscu tworzą się pierwsze zatory" - podkreślił. Wyjaśnił, że sygnalizacje przed tym skrzyżowaniem, jak i po, również są w zintegrowanym systemie zarządzania ruchem.
Zaznaczył, że sygnalizacja przy ulicy Karowej, będzie również zsynchronizowana, co spowoduje, że straty dla kierowców na tym ciągu komunikacyjnym, będą bardzo minimalne.
"Taka organizacja ruchu zostanie wprowadzona w połowie 2024 r. W tej chwili wykonywana jest dokumentacja projektowa nowej organizacji ruchu, która ma być gotowa do końca roku. Na początku roku chcemy ogłosić przetarg i znaleźć wykonawcę. Do połowy przyszłego roku powinny już wszystkie zmiany obowiązywać" - powiedział dyrektor ZDM.
W przyszłym roku ma zostać wykonany remont ul. Okrzei na praskiej stronie, a docelowo kładka miałaby mieć tam połączenie do ulicy Kawęczyńskiej, a po stronie Powiśla i Śródmieścia z Krakowskim Przedmieściem.(PAP)
autorka: Marta Stańczyk
mas/ jann/