Ubezpieczyciel musi zapłacić za 2 opony, nie jedną

Link do filmu: https://oponymajamoc.pl/prawidlowe-cisnienie/
Polskie przepisy zakładają, że opony zamontowane na jednej osi powinny być identyczne. Oznacza to ten sam model, ten sam bieżnik, ten sam rozmiar oraz te same indeksy prędkości i nośności.
Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne: opony na tej samej osi muszą mieć jednakową budowę, kształt i rzeźbę bieżnika. Przez rzeźbę rozumie się zarówno wzór jak i właśnie wysokość – wyjaśnia Filip Raszewski, Skoda Auto Szkoła.
W samochodzie jest wiele istotnych elementów, które mają wpływ na jakość prowadzenia oraz stan bezpieczeństwa. Jednak mało który jest w stanie dorównać oponom. Dlaczego? Bo opony to jedyny system auta, który styka się z drogą. I jedyny niemetalowy, który tak szybko się obraca.
Opony są odpowiedzialne za wiele istotnych funkcji. To od nich zależy przyczepność, kierowalność czy bezpieczeństwo na drodze. Różna wysokość bieżnika na jednej osi sprawia przede wszystkim, że samochód nie jest w stanie jechać prosto. Auto będzie ściągać w stronę, po której bieżnik jest wyraźnie niższy.Niestety wielu diagnostów weryfikuje jedynie wzór bieżnika, nie interesują się jego głębokością. To samo podejście mają likwidatorzy szkód komunikacyjnych – dodaje Marek Nytko, TÜV SÜD Polska.
Pokrywanie kosztów tylko za jedną uszkodzoną oponę to częsta praktyka w przypadku likwidacji szkód ubezpieczeniowych. Test i raport wykonane przez TÜV SÜD jasno pokazują, że tylko dwie opony o tym samym wzorze i głębokości bieżnika zapewnią odpowiednią przyczepność konieczną dla prawidłowego działania systemów bezpieczeństwa auta – podkreśla Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Często odpowiednie zapisy znajdują się także w instrukcji obsługi pojazdu. A jeśli mamy auto ze stałym napędem 4x4, to - nie licząc pewnej tolerancji dopuszczonej technicznie – musimy wymienić wszystkie opony. Niezastosowanie się do tych zapisów może skutkować uszkodzeniem układu przeniesienia napędu i odmową naprawy gwarancyjnej – dodaje Sarnecki.
Oczywiście, jeśli pojedziecie do profesjonalnego serwisu oponiarskiego – np. takiego z Certyfikatem Oponiarskim PZPO – to zwróci na to uwagę, bo wie jakie rodzi to niebezpieczeństwa. Warto więc zawsze wybierać profesjonalny serwis, który będzie pamiętał o wymianie opon parami i nie zniszczy ich przy montażu. Po to właśnie Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego wspólnie z niezależną firmą certyfikacyjną TÜV SÜD wprowadził system oceny i wyróżnienia profesjonalnych serwisów w oparciu o niezależny audyt wyposażenia, serwisowania i kwalifikacji personelu technicznego, aby kierowca nie musiał habilitować się z wymiany i naprawy opon.
Bezpieczny serwis to Twoje bezpieczeństwo!
Więcej informacji na stronie oponymajamoc i pzpo.org. pl
1 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia Dz. U. 2016 poz. 2022