Nieruchomości artykuł sponsorowany
7 grudzień 2021

Pasja, empatia i otwartość na nowe technologie, czyli o dobrych praktykach agentów nieruchomości

fot. nadesłane
Co trzeci Polak przynajmniej raz w życiu skorzystał z usług agenta nieruchomości. Niemal 65% z nich pozytywnie ocenia to doświadczenie, a co drugi zamierza zasięgnąć porady specjalisty również w przyszłości. Jakie wartości są kluczowe w owocnej współpracy z agentem? Zdaniem przedstawicieli branży to przede wszystkim uczciwość i szacunek do klienta, dobre zrozumienie jego potrzeb, a także elastyczność i adaptowanie się do dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości, w tym oferowanie najnowszych rozwiązań technologicznych.
Przedstawiciele najlepszych biur nieruchomości w Polsce, wyłonionych przez serwis Otodom w ramach konkursu Lider Nieruchomości Otodom 2020, podzielili się najlepszymi praktykami, które mają wpływ na postrzeganie tego sektora przez Polaków. Jak pokazują wyniki badania „Wizerunek pośrednika nieruchomości” zrealizowanego w październiku 2021 r. przez agencję badawczą IQS, dzielenie się wiedzą i kompetencjami, które stają się wyznacznikiem dla branży, ma realne przełożenie na opinię o jej przedstawicielach. W tym roku co drugi Polak zadeklarował, że pozytywnie ocenia agentów nieruchomości. To niemal dwa razy więcej w porównaniu do 2017 r., kiedy takie zdanie wyraziło jedynie 24% ankietowanych(1).

Co zatem wpłynęło na poprawę wyników i jakie wartości decydują dziś o sukcesie w branży?

Prawdziwe partnerstwo

Przedstawiciele branży twierdzą, że podstawą w codziennej pracy agentów nieruchomości jest uczciwość i transparentność zarówno wobec klientów, jak i konkurencji. Niemniej istotnymi kwestiami okazują się umiejętność zakomunikowania „niewygodnych” z perspektywy kupującego informacji, ale też stałe utrzymywanie kontaktu.

Czy warto dążyć do profesjonalizacji lekarzy, prawników, inżynierów? Odpowiedź jest prosta. Oczywiście że tak. Dlaczego? Po to, by móc pomagać ludziom lepiej, skuteczniej i efektywniej. W branży nieruchomości jest tak samo. Jeżeli mamy dbać o bezpieczeństwo rynku nieruchomości musimy kłaść nacisk na edukacje oraz certyfikacje wiedzy – uważa Szymon Ornatowski z agencji Tekton Property.


Inwestycje i rozwój napędzają klienci

Polacy są coraz bardziej świadomi swoich oczekiwań wobec tego typu współpracy, zwłaszcza gdy w przeszłości korzystali już z usług agenta. Na co zwracają szczególną uwagę? Dla 91% osób ważny jest czas na podjęcie decyzji, bez nacisku ze strony pośrednika. 90% osób oczekuje, że agent zweryfikuje status prawny nieruchomości. Istotne są także pomoc w znalezieniu nieruchomości zgodnej z preferencjami i bezpieczeństwo transakcji (90%), jak też szeroki wybór ofert i pomoc w negocjacji najkorzystniejszej ceny (89%). Mając tę świadomość, agenci inwestują w profesjonalizację zarówno stosowanych procedur, jak i narzędzi. Branża nieruchomości jest bardzo dynamiczna. Szybko zmieniające się trendy weryfikują również potrzeby klientów. By dotrzymać im kroku, agenci muszą stale monitorować rynek.

Widzimy, jak zmienia się percepcja agentów nieruchomości w Polsce. Jednak jeszcze długa droga i ciężka praca przed nami. W mojej ocenie trzy wartości powinny towarzyszyć każdemu pośrednikowi i być drogowskazem w codziennej pracy. Po pierwsze uczciwość zarówno w stosunku do klientów, jak i konkurencji. Po drugie, ciężka praca, by wspierać klientów najlepiej jak to możliwe. To zaangażowanie przekłada się również na regularne szkolenia, poszerzanie kompetencji i inwestowanie w samorozwój. Po trzecie, optymizm, który zdecydowanie pomaga na każdym kroku. Od utrzymania motywacji na wysokim poziomie po wychodzenie ze strefy komfortu, by móc sięgać dalej i doskonalić się – twierdzi Szymon Ornatowski, Tekton Property.

Osoby korzystające z usług pośredników nie potrzebują bowiem pomocy w tym, co mogłyby zrobić samodzielnie. Oczekują od specjalistów doskonałej znajomości branży i wyczucia rynku, które świadczą o wysokich standardach ich pracy. W tym zawodzie równie ważne jak doświadczenie i wiedza są kompetencje miękkie. Zdecydowana większość agentów potwierdza, że kluczowa jest elastyczność – umiejętność dopasowania się do zmieniającej się sytuacji, ale też do charakteru i preferowanego sposobu współpracy klienta. Kolejnymi są otwartość oraz zrozumienie dla różnorodnych potrzeb i oczekiwań, które wymaga wyjścia poza schematyczne działanie.

Dostrzegamy, jak szybko branża nieruchomości w Polsce się rozwija. To wymaga od osób zajmujących się pośrednictwem bardzo rzetelnej wiedzy, ciągłej inwestycji w rozwój swoich kompetencji oraz otwartości na zmiany. Wszystkim nam zależy na tym, żeby branża profesjonalizowała się. Między innymi taki cel przyświecał zainicjowaniu konkursu Lider Nieruchomości Otodom – podkreśla Anna Michałkiewicz, koordynator projektu Lider Nieruchomości, Otodom.
Jak widać, ciężka praca każdego z nas procentuje – coraz więcej Polaków docenia pracę agentów nieruchomości. Jednak nie spoczywamy na laurach. Razem z przedstawicielami branży zbieramy najlepsze doświadczenia, które pozwolą nam wypracować katalog dobrych praktyk. To nasza nowa inicjatywa, która pozwoli nam wspólnie zebrać wykaz najlepszych zasad, które będą stanowiły rodzaj drogowskazu dla całej branży.

Technologiczne szanse i wyzwania

Błyskawiczny rozwój technologii i dostęp do zaawansowanych narzędzi zmienia branżę pośrednictwa nieruchomości. Rozwiązania takie jak wirtualny spacer 3D czy certyfikat najemcy to „must have” dla topowych agencji nieruchomości. Trend potwierdzają wyniki raportu „Wizerunek pośrednika nieruchomości”. Z pierwszego z nich chciałoby skorzystać aż 73% osób, a 61% oczekuje, że to rozwiązanie powinien oferować profesjonalny agent nieruchomości. Z kolei agenci zwracają uwagę, że tak dynamiczny postęp w obszarze technologii ma dwa oblicza. Z jednej strony korzystanie z nowoczesnych narzędzi jest bardzo ważne – usprawnia współpracę z klientem i ułatwia analizę ofert czy zawieranie transakcji. Nie można jednak zapomnieć, że dobrego agenta-profesjonalisty nie zastąpią urządzenia czy aplikacje.

1 Badanie „Wizerunek zawodu pośrednika nieruchomości” Otodom, 2017 r.
PRZECZYTAJ JESZCZE
Koronawirus
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Polsce

kiedy
2022-09-20 19:00
miejsce
Bistro Plus, Ząbki, ul. Powstańców 27
wstęp biletowany
kiedy
2022-10-29 09:30
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany
kiedy
2022-10-30 20:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany
kiedy
2022-10-30 20:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany