reklama
kategoria: Społeczne
16 grudzień 2024

Sondaż dobroczynności Fundacji Świętego Mikołaja. Aż 65% Polaków myśli w grudniu o potrzebach innych ludzi

fot. nadesłane
Najnowszy sondaż dobroczynności Fundacji Świętego Mikołaja pokazuje, że aż 65% Polaków myśli w grudniu o potrzebach innych ludzi, a dla 40% satysfakcja i radość są główną motywacją do niesienia pomocy innym. To aż o 9 pp. więcej niż w 2023 roku. Motywacja mówiąca o uczuciach przegoniła znacznie motywacje wynikające z powinności i wychowania (34,2% oraz 33,2%). Co trzeci Polak chciałby, żeby na świecie było mniej cierpienia, a także liczy na wsparcie, gdy sam znajdzie się w potrzebie. Również przekonania religijne skłaniają do spełniania dobrych uczynków (10,4%). Jednak to radość jest najczęściej wskazywaną odpowiedzią.
Mimo, że większość Polaków nie wierzy w Świętego Mikołaja, który zostawia prezenty pod choinką (prawie 60%), w grudniu każdy stara się być Świętym Mikołajem dla innych i dzielić się swoim czasem oraz pieniędzmi. Obdarowujemy nie tylko własną rodzinę i bliskich, ale znajdujemy również czas na pomaganie potrzebującym. Jak co roku Fundacja Świętego Mikołaja wspólnie z agencją badawczą IMAS International prowadzi z okazji Mikołajek sondaż na reprezentatywnej próbie Polaków, aby sprawdzić czy okres przedświąteczny motywuje nas do większej dobroczynności.1

Polacy odkryli, że dobroczynność przynosi satysfakcję. Co więcej, coraz więcej osób decyduje się na regularne wspieranie organizacji pomocowych. Coraz częściej wiemy, że mądre pomaganie to maraton, a nie sprint. W Fundacji Świętego Mikołaja wierzymy, że troska o drugiego człowieka i dzielenie się tym, co mamy, owocuje wzrostem poczucia odpowiedzialności za siebie nawzajem i pozytywnie wpływa na rozwój całego społeczeństwa. Od ponad 25 lat wspieramy dzieci i młodzież w potrzebie zarówno w Polsce, jak w i krajach objętych działaniami wojennymi. Jesteśmy dumni, że tak wiele osób wspiera nas i pomaga razem z nami – komentuje Antonina Grządkowska z Fundacji Świętego Mikołaja.


Okres przedświąteczny jest co roku czasem wzmożonej aktywności pomocowej. Polacy wybierają bardzo różne sposoby pomagania w okresie Świąt Bożego Narodzenia – najwięcej osób przekazuje darowizny na cele charytatywne (34,3%) oraz kupuje produkty, z których dochód przedsiębiorstwo przeznacza na wsparcie potrzebujących (32,2%). Coraz większą popularnością cieszy się także przekazywanie świątecznych prezentów osobom mniej zamożnym (11,1%) i uczestnictwo w akcjach charytatywnych organizowanych przez pracodawcę (9,6%). Tylko 5% respondentów zakłada zbiórki w mediach społecznościowych lub angażuje się w wolontariat, a więc wybiera najbardziej aktywne formy społecznego zaangażowania się przed Świętami.

Blisko połowa Polaków pomaga spontanicznie pod wpływem kampanii społecznych lub apeli o wsparcie (46,5%). Okres Świąt jest dodatkowym impulsem do niesienia pomocy dla 13,4% ankietowanych. Cieszy spadek liczby osób, które wcale nie są zainteresowane wspieraniem innych (9,8%). A najlepszą informacją płynącą z przeprowadzonego sondażu jest to, że z roku na rok przybywa Polaków pomagających systematycznie (19,9%). To właśnie wsparcie długofalowe ma największy sens. Regularne darowizny pozwalają organizacjom charytatywnym na konsekwentne prowadzenie programów pomocowych.

Warto pomagać!

Wraz z rosnącym zaangażowaniem osób indywidualnych w pomaganie, coraz więcej przedsiębiorstw prywatnych także inicjuje akcje dobroczynne oraz wspiera podopiecznych organizacji charytatywnych. Okres przedświąteczny jest do tego najlepszym momentem.

Dołącz do akcji „Pod Choinkę” i podaruj wyjątkowy prezent – darowiznę! Każda złotówka to krok bliżej do spełnienia marzeń dzieci, które czekają na pomocną dłoń:

odbiorca: Fundacja Świętego Mikołaja, ul. Przesmyckiego 40, 05-500 Piaseczno

numer konta: 64 2130 0004 2001 0299 9993 0001

z dopiskiem: darowizna pod choinkę

Można też przekazywać darowizny w ramach akcji z Radiem 357:

odbiorca: Fundacja Świętego Mikołaja

numer konta: 37 2130 0004 2001 0299 9993 0002

tytuł przelewu: Radio 357 darowizna na stypendia

Przekaż 1,5% podatku Świętemu Mikołajowi: KRS 0000 126 602

Wspierając zbiórkę, dajemy dzieciom:

Możliwość realizowania pasji,

Szansę na integrację z rówieśnikami,

Czas na rozmowę i wsparcie emocjonalne.

Dobry przykład propaguje także polska firma PAGEN, produkująca stolarkę okienno-drzwiową montowaną niemal na całym świecie, zamiast po raz kolejny wysyłać prezenty do swoich partnerów zdecydowała przeznaczyć te środki na stypendia dla zdolnych dzieci z niezamożnych rodzin – podopiecznych Fundacji Świętego Mikołaja. Partnerzy otrzymali kartki świąteczne z informacją, co wydarzyło się z ich dorocznym prezentem. Pepco wprowadziło do sklepów charytatywne misie, a 100% dochodu z ich sprzedaży zasila programy edukacyjne Fundacji Świętego Mikołaja. Warto czerpać inspirację i projektować własne akcje charytatywne, które przynoszą dobro oraz satysfakcję.

O motywacjach do dobroczynności mówi Dominik Chamioło, Prezes Zarządu PAGEN:

To nie otrzymywanie prezentów, ale ich dawanie naprawdę uszczęśliwia – i to przekonanie jest fundamentem wszystkich naszych inicjatyw podejmowanych w ciągu roku. Wierzymy, że nawet niewielki gest, może przynieść wiele dobra i wywołać uśmiech tam, gdzie jest on szczególnie potrzebny. Chcemy, aby nasze działania miały realny wpływ społeczny i łączyły naszych pracowników, partnerów biznesowych oraz klientów wokół wspólnych wartości. W okresie przedświątecznym któż lepiej wie, czego potrzebują dzieci niż Fundacja Świętego Mikołaja? Dziękujemy wszystkim, których zaangażowaliśmy w ten projekt. To dzięki Wam niesienie pomocy staje się prawdziwą frajdą i przynosi owoce, które cieszą serca – zarówno obdarowanych, jak i darczyńców!

Więcej o akcji i Stypendiach Św. Mikołaja na stronie www.mikolaj.org.pl


O Fundacji Świętego Mikołaja

Fundacja Świętego Mikołaja od 25 lat pomaga dzieciom w potrzebie. Specjalizuje się w wyrównywaniu szans edukacyjnych dzieci i młodzieży. Od 2010 roku prowadzi ogólnopolski program stypendialny dla zdolnych uczniów z niezamożnych rodzin we współpracy z ponad 300 szkołami z całego kraju oraz program pomocy psychologicznej dla dzieci i młodzieży. Wspiera i szkoli młodzież na lokalnych liderów w ramach Akademii Liderów Fundacji Świętego Mikołaja. Od 2018 roku nieustannie wspiera dzieci w zniszczonym wojną Aleppo w Syrii, a od 2019 roku – dzieci z Ukrainy. Każdego roku Fundacja Świętego Mikołaja pomaga setkom dzieci, by mogły rozwijać swoje talenty i uczyć się tego, o czym marzą.

1 Omnibus Online (IMAS International), 7-13.11.2024, n=1011, sondaż CAWI na reprezentatywnej próbie Polaków od 18 do 74 lat (w oparciu o pięć cech demograficznych wg GUS).
PRZECZYTAJ JESZCZE
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Polsce

kiedy
2024-12-31 20:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany
kiedy
2024-12-31 20:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany
kiedy
2024-12-31 20:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany
kiedy
2024-12-31 20:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany