29 listopad 2021

Rzucając palenie warto posłuchać rady psychologa

Rzucanie palenia to często niełatwy proces. Warto dowiedzieć się, jak świadomie możemy nim kierować przyjmując uwagi ekspertów, np. psychologa. Na ten temat wypowiada się m. in. dr Katarzyna Korpolewska, psycholog społeczna, wykładowczyni akademicka, autorka dwóch programów profilaktyki uzależnień dla młodzieży oraz programu rzucania palenia.
informacja handlowa
Doktor Korpolewska pytana o terapię uzależnień mówi, że to przede wszystkim pomoc w podjęciu decyzji o rzuceniu nałogu. Wskazuje, że wbrew oczekiwaniu niektórych palaczy na „cud", rozstanie z nałogiem wymaga wysiłku i konsekwencji: - Na początek, trzeba podjąć decyzję: tak podejmę tę pracę, bo warto. Pomocne może być zrobienie zestawienia, co zyskam, gdy przestanę palić. Korzyści to nie tylko zdrowie, ale także oszczędności, pozbycie się przykrego zapachu, zyskanie czasu. Każdy musi indywidualnie podjąć decyzję, że kończy z nałogiem. Pomocne może być rzucanie nałogu w towarzystwie – np. członków rodziny, znajomych.

W niektórych krajach rządy postawiły na wdrożenie strategii redukcji ryzyka zdrowotnego związanego z paleniem tradycyjnych papierosów, polegającej na rekomendowaniu pacjentom, którzy nie są w stanie porzucić nałogu – potencjalnie mniej szkodliwych alternatyw, takich jak np. e-papierosy. Robią to rządy Wielkiej Brytanii, Nowej Zelandii, Kanady, czy Japonii. Z kolei nowozelandzkie ministerstwo zdrowia stwierdziło w swoim komunikacie, że „poprzez lepszą regulację prawną i dostęp do publicznej informacji jest okazja do wspierania palaczy, by przerzucili się na mniej szkodliwe alternatywy, znacząco ograniczając ryzyko dla zdrowia ich i najbliższych". Jednak żaden poważny autorytet nie sugeruje, że są one całkowicie nieszkodliwe. Naukowcy opracowali nawet pojęcie tzw. skali obniżania ryzyka (risk continuum), która przedstawia poziom ekspozycji konkretnych produktów na toksyny. Według tej skali, potencjalnie najmniej szkodliwa jest tzw. nikotynowa terapia zastępcza (NRT), czyli np. gumy do żucia czy plastry antynikotynowe, na drugim miejscu są tzw. modern oral products, czyli produkty doustne, (np. dostępne od tego lata w Polsce saszetki nikotynowe VELO), potem e-papierosy, za nimi tzw. traditional oral products, wśród których jest np. sproszkowany tytoń czy podgrzewacze tytoniu, a na końcu tradycyjne papierosy i cygara. Należy jednak zwracać szczególną uwagę na to, po jakie e-papierosy i inne zamienniki wyrobów tradycyjnych sięgamy, w szczególności na to, czy są one poddawane regularnym badaniom i analizom. I tak, np. na elektronicznym urządzeniu Vuse ePen do tej pory przeprowadzono 27 testów behawioralnych, 82 analizy chemiczne, 35 testów określających wpływ na komórki organizmu oraz 20 badań klinicznych.

Niezależnie od tego, co sami użytkownicy sadzą o rzucaniu palenia i alternatywach, jak mówi ekspertka, walka z nałogiem toczy się na trzech poziomach: - Pierwszy związany jest z uzależnieniem od nikotyny. Na drugim trzeba poradzić sobie z typowymi nawykami i zachowaniami, np. papieros po jedzeniu, do kawy, przy długiej rozmowie telefonicznej. Tutaj należy też przyzwyczajenie trzymania papierosa w dłoni i sięgania nim do ust. Trzeci poziom to zachowania społeczne, czyli np.  spotkania w palarni, wzajemne częstowanie się papierosami, poczucie wspólnoty z innymi palaczami. Zerwanie z nałogiem oznacza więc zmianę trybu życia. Uzależnienie od nikotyny nie jest największym problemem. Tu mogą pomóc środki nikotynowej terapii zastępczej stopniowo zmniejszające dawki nikotyny. Na przykład środki farmakologiczne, gumy do żucia lub e-papierosy. Warto rozważyć także radę dr Korpolewskiej dotyczącą zrywania z nałogiem... w towarzystwie innych: - Jeśli najbliższe otoczenie zdecyduje się razem z nami na porzucenie nałogu, łatwiej będzie wspólnie stworzyć nową pulę zachowań, które będą nas łączyć.
PRZECZYTAJ JESZCZE
Koronawirus
zobacz mapę / szczegóły
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Polsce