Historia słynnej lalki

zdjęcie: Historia słynnej lalki / pixabay/1265593
Skupiając się na Dniu Barbie, poznajemy kultową postać najbardziej rozpoznawalnej lalki na świecie.
REKLAMA
Barbie, lalka nierzeczywiście proporcjonalna i nieprzyzwoicie zgrabna, przez dziesięciolecia była przedmiotem zainteresowania socjologów i psychologów oraz feministek, które prowadziły żarliwe dysputy na temat szkodliwości wzorca, który przekazywała swoim najmłodszym fanom. Mimo to, dzięki swojej niegasnącej popularności, Barbie stała się symbolem kobiecości, który na wiele lat zagościł w domach i głowach dzieci z całego świata, budząc zazdrość u wielu szybko zachodzących gwiazd i stając się równie kontrowersyjna jak najgorętsze celebryckie nazwisko.

Historia lalki Barbie

Kiedy w 1958 roku Ruth Handler nazwała swoją innowacyjną lalkę na cześć córki Barbary, nie przyszło jej nawet do głowy, że zdrobnienie tego imienia kiedyś nabierze takiego znaczenia. Historia narodzin Barbie to ironiczny chichot losu, ponieważ lalka powstała z inicjatywy kobiety, która musiała zmierzyć się z nieprzychylnym pomysłowi męskim gronem w zabawkowym koncernie. Co więcej, narodziła się z miłości do jej córki i z myślą o innych małych dziewczynkach.

Barbie, pierwsza w historii lalka dla dzieci przedstawiająca wizerunek dorosłej kobiety, zdobyła ogromne komercyjne powodzenie, sprzedając się w około 350 000 egzemplarzach już w pierwszym roku produkcji. Posiadająca własny samolot, dom, samochód, jacht, zwierzęta i pieniądze, mogłaby uchodzić za przykład kobiecej siły i niezależności oraz podwójnego sukcesu, bo rzeczywistego i wpisanego w scenariusz jej życia. Jednakże, lalka, która ma wszystko, ale nie ma pępka, stała się ikoną infantylnej seksualizacji i uprzedmiotowienia kobiecego wyglądu. To wybrzmiewa chociażby w piosence "Barbie" z 1997 roku, którą wykonywał zespół Aqua: "You can brush my hair, undress me everywhere. Imagination, life is your creation".

W książce Mary F. Rogers "Barbie jako ikona kultury" z 2003 roku, Barbie została utożsamiona nie tylko z kultem konsumpcjonizmu, ale również z obsesyjnym poprawianiem ciała oraz promowaniem powierzchownych wartości.

Barbie Shero to nie tylko zmiana w idealnej powierzchowności lalki, ale również w jej życiorysie. Głównym założeniem tej serii jest przedstawienie rzeczywistych kobiet różnych zawodów i pasji, aby pokazać dorastającym dziewczynkom, że wartość nie jest mierzona jedynie przez atrakcyjność ich wyglądu oraz że nie ma barier na drodze do samorealizacji, które by wynikały z płci, pochodzenia czy niepełnosprawności. W ten sposób najpopularniejsza lalka świata, która kiedyś była skandalizującą celebrytką z końca lat 90-tych, stała się nowoczesną aktywistką, która działa na rzecz walki ze stereotypizacją kobiecości.
PRZECZYTAJ JESZCZE
Koronawirus
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Polsce