reklama
kategoria: Ekologia
28 październik 2024

Musimy przyspieszać z budową infrastruktury

zdjęcie: Musimy przyspieszać z budową infrastruktury / v7485167
v7485167
Brak stacji ładowania to bariera rozwoju elektromobilności w Polsce - oceniła w poniedziałek minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska. Zapewniła jednocześnie, że infrastruktura ta będzie uzupełniana, zarówno dla transportu zbiorowego jak i indywidualnego.
REKLAMA

„Absolutnie statystyki europejskie nie potwierdzają żadnego spadku zainteresowania elektrycznymi pojazdami. Tych pojazdów zarówno na potrzeby prywatne jak i na przykład transportu zbiorowego sprzedaje się coraz więcej. Cieszą się oraz one coraz większym zainteresowaniem i to potwierdzają twarde statystyki” – powiedziała w poniedziałek w Gnieźnie minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska.

Pytana o perspektywę rozwoju elektromobilności w Polsce podkreśliła, że „oczywiście w Polsce ogromną barierą jest brak stacji ładowania”. Zapewniła, że ta infrastruktura będzie uzupełniana, zarówno jeżeli chodzi o transport ciężarowy, zbiorowy, jak i rozwój stacji ładowania dla samochodów osobowych.

„Bez tego tak naprawdę nie ma możliwości podróżowania w dłuższej perspektywie samochodem elektrycznym, w związku z czym mamy pełną świadomość, że musimy przyspieszać z budową infrastruktury” – zaznaczyła Hennig-Kloska.

Minister klimatu i środowiska gościła w poniedziałek w Gnieźnie, gdzie pierwszych pięć autobusów elektrycznych zasiliło flotę gnieźnieńskiego MPK. Autobusy mają długość 12 metrów i są napędzane silnikiem o mocy 220 kW. Posiadają ogranicznik prędkości do 70 km/h oraz będą wyposażone w system rekuperacji energii. Pojemność magazynu energii ma pozwolić na przejechanie co najmniej 220 kilometrów na jednym ładowaniu, a sam magazyn ma być ładowany za pomocą złącza plug-in. Każdy z pojazdów jest wyposażony w elektryczny silnik centralny i baterie Solaris High Energy. Ładowanie baterii będzie odbywać się poprzez złącze plug-in, a w przyszłości także przez pantograf. Pierwsze kursy „elektryków” zaplanowane są na początek listopada.

Poza zakupem nowych środków transportu zbiorowego, w gnieźnieńskiej zajezdni znalazło się 5 sztuk ładowarek typu plug-in dwustanowiskowych o mocy 120kW i 2 ładowarki mobilne pojedyncze, o mocy 40 kW oraz stację transformatorową. Ładowanie jednego autobusu będzie trwało od 2 do 5 godzin.

Przedsięwzięcie pn. „Zakup autobusów elektrycznych dla Miasta Gniezna wraz z infrastrukturą” realizowane jest w ramach Inwestycji: G 1.3.2 Zeroemisyjny transport zbiorowy z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Umowa – na łącznie 10 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą - opiewa na kwotę niespełna 30 mln zł, z czego dofinansowanie wynosi ponad 20,6 mln zł. Kolejnych 5 autobusów, w ramach umowy, ma trafić do Gniezna do marca 2025 roku. (PAP)

ajw/ drag/

PRZECZYTAJ JESZCZE
Materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez [nazwa administratora portalu] na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Polsce

kiedy
2024-12-31 20:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany
kiedy
2024-12-31 20:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany
kiedy
2024-12-31 20:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany
kiedy
2024-12-31 20:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany