Orlen chce zbudować kolejną stację tankowania wodorem - w Krakowie
Jak wyjaśnił Orlen w opublikowanej dokumentacji postępowania, przedmiotem zapytania ofertowego jest ogólnodostępna stacja tankowania wodoru w Krakowie, przeznaczona do zasilania transportu publicznego i samochodów osobowych - pojazdy HDV i LDV. Stacja ma być otwarta całodobowo przez siedem dni w tygodniu.
„Stacja ma zostać zintegrowana z infrastrukturą istniejącej w tym samym miejscu stacji paliw, która zostanie wyburzona i wybudowana w trybie +zburz i buduj+, w związku z czym w toku realizacji przedmiotu zamówienia wymaga się od wykonawców przestrzegania przepisów dotyczących istniejącej infrastruktury stacji paliw” - zaznaczył w ogłoszeniu koncern.
Orlen wyjaśnił jednocześnie, że postępowanie dotyczy wyboru generalnego wykonawcy przedsięwzięcia, a zadanie obejmuje teren stacji paliw 639 Kraków przy ul. Nowohuckiej. Podał, że oferty można składać do 26 marca.
W opublikowanej dokumentacji postepowania koncern podkreślił, że jego zakres dotyczy m.in. na zaprojektowania i zabudowy magazynów wodoru o pojemności na poziomie minimum 2300 kg, a także zaprojektowania i zabudowy dwóch dystrybutorów wodoru 350 bar i jednego dystrybutora 700 bar oraz stanowisk rozładowczych dla miejsc dokowania zestawu z naczepą wodorową. Ponadto, obejmuje wyburzenie istniejącej oraz zaprojektowanie i wybudowanie nowej stacji paliw.
Orlen zapowiedział w ogłoszeniu, że planuje podpisanie dwóch umów z oferentem wybranym w postępowaniu: na usługę budowy stacji tankowania wodoru wraz z usługą serwisu pogwarancyjnego i pozagwarancyjnego dla stacji tankowania wodoru oraz na usługę wyburzenia istniejącej oraz zaprojektowania i wybudowania nowej stacji paliw w trybie „zburz i buduj”.
We wrześniu 2023 r. koncern informował, że w Poznaniu rozpoczął testy pierwszej w Polsce, ogólnodostępnej całodobowej stacji wodorowej dla samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów. Koncern zapowiedział wtedy, że następna taka placówka w jego sieci powstanie w Katowicach, a kolejne: w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, we Włocławku, w Gdyni, Pile i Warszawie zostaną oddane do użytku do połowy 2025 r.
W ostatnim czasie Orlen ogłosił postępowanie dotyczące „analizy rynku w zakresie możliwości wykonawczych i doświadczenia realizacyjnego w zakresie budowy ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru”. Koncern zaznaczył, że „pozyskane dane zostaną wykorzystane do zbadania potencjału dostawców na rynku przedmiotowych usług”. Uściślił, że chodzi o budowę ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru przeznaczonych do zasilania transportu publicznego i samochodów ciężarowych i osobowych - pojazdy HDV i LDV”.
W ogłoszeniu podano, że plany te obejmują 17 obiektów zlokalizowanych w Gdańsku - Port Północny, Rzeszowie, Częstochowie, Gliwicach, Krakowie, Lublinie, Łące i w Poznaniu, jak również w Przeźmierowie, Szczecinie i Wrocławiu - dwie placówki, a także w Gdyni, Koszwałach, Zielonej Górze, Łodzi i w Płocku.
Strategia wodorowa Orlen do 2030 r. zakłada inwestycje w wodór oparty o odnawialne źródła energii i technologię przetwarzania odpadów komunalnych, dzięki czemu prawie połowa wytwarzanego w Grupie Orlen wodoru ma być nisko i zeroemisyjna. Koncern informował wcześniej, że planuje stworzyć sieć ponad 100 stacji tankowania wodoru - zgodnie z tymi założeniami w Polsce ma powstać około 57 takich obiektów, na Słowacji około 26, a w Czechach blisko 28.
Obecnie stacje tankowania wodoroem w ramach Grupy Orlen działają w Czechach w ramach sieci Orlen Benzina - w Pradze i w Litvinowie.
Grupa Orlen to multienergetyczny koncern, który posiada m.in. rafinerie w Polsce, w Czechach i na Litwie, a także sieć stacji paliw, w tym również w Niemczech, na Słowacji, na Węgrzech oraz w Austrii. Rozwija jednocześnie segment wydobywczy węglowodorów, ropy i gazu, segment petrochemiczny oraz odnawialnych źródeł energii i planuje rozwój bezpiecznej energetyki jądrowej. Do 2030 r. zamierza uruchomić co najmniej jeden mały reaktor jądrowy SMR.
W 2023 r. zaktualizowano strategię Grupy Orlen do 2030 r., uwzględniając jej priorytetowe cele po fuzji z Grupą Energa, Grupą Lotos i PGNiG. Zgodnie z tym dokumentem, do końca dekady koncern planuje zainwestować ponad 320 mld zł, z czego około 40 proc. ma być przeznaczone na "zielone inwestycje", jak np. energetyka wiatrowa na morzu i lądzie, a także fotowoltaika, biogaz i biometan, biopaliwa, elektromobilność oraz „zielony wodór”. Nakłady na realizację projektów wodorowych mają wynieść 7,4 mld zł. (PAP)
Autor: Michał Budkiewicz
mb/ pad/