reklama
kategoria: Gospodarka
22 listopad 2022

36 proc. Polaków chce kupować podczas zimowych wyprzedaży

zdjęcie: 36 proc. Polaków chce kupować podczas zimowych wyprzedaży / fot. PAP
fot. PAP
36 proc. Polaków jest zainteresowanych zakupami podczas sezonu największych wyprzedaży - wynika badania "Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022". Dodano, że inflacja, ceny energii sprawiają, że Polacy zaczęli analizować e-wydatki.
REKLAMA

Zdaniem autorów badania wpływ na ograniczenie planów zakupowych może mieć sytuacja gospodarczo-ekonomiczna, która zmienia nawyki zakupowe. 46 proc. respondentów częściej niż dotychczas rozgląda się za tańszymi opcjami i porównuje ceny, a 45 proc. nie kupuje produktów, które nie są im absolutnie niezbędne.

Według badania Santander Consumer Banku 36 proc. Polaków jest zainteresowanych zakupami podczas sezonu największych wyprzedaży. Badanie pokazało, że z zakupowych okazji w najbliższych tygodniach zamierza skorzystać co trzeci Polak. W tej grupie najwięcej jest kobiet (42 proc. w porównaniu do 29 proc. mężczyzn) oraz osób z najmłodszych grup wiekowych – przed 30. i 40. rokiem życia (kolejno 49 i 43 proc.). Na większe zakupy w tym okresie zamierzają się wybrać również respondenci z małych miast do 50 tys. mieszkańców (49 proc. w porównaniu do 35 proc. badanych z metropolii).

"W badaniu zaobserwowaliśmy zmianę nastrojów konsumenckich. Wynika z niego, że większość osób planuje wstrzymać się od większych zakupów pod koniec roku. W tej grupie są mężczyźni (66 proc.), seniorzy powyżej 70-tego roku życia (85 proc.) i mieszkańcy dużych miast. Co ciekawe, polowania na okazje podczas tegorocznych wyprzedaży nie planuje również aż 73 proc. osób zarabiających między 5 tys. a 6 999 zł na rękę" - wskazuje Patryk Perliński z Santander Consumer Banku.

Z badania wynika, że na przecenach najwięcej osób będzie chciało kupić ubrania (45 proc.), zabawki (43 proc.) i kosmetyki (41 proc.). Na kolejnym miejscu znalazły się książki i e-booki (35 proc.), wyprzedzając elektronikę (19 proc.) oraz sprzęt AGD (16 proc.). Zdecydowanie mniej respondentów będzie poszukiwać RTV (6 proc.) czy biżuterii (5 proc.).

Jak dodano, sytuacja gospodarczo-ekonomiczna sprawiła, że zmieniły się nawyki Polaków dotyczące kupowania w e-commerce.

"Blisko połowa respondentów (46 proc.) porównuje ceny i w internecie szuka tańszych opcji niż w sklepach stacjonarnych. Podobny odsetek (45 proc.) ankietowanych ogranicza się do kupowania tego, co absolutnie konieczne np. ubrań na nową porę roku" - przekazano.

Ponadto 37 proc. przyznało, że częściej rozgląda się za okazjami i rabatami w sklepach internetowych, a 32 proc. deklaruje, że ich zakupy w kanale online są mniej impulsywne np. nie kupują rzeczy tylko dla poprawy nastroju. Jak dodano, dodatkowo 31 proc. ankietowanych twierdzi, że rzadziej zdarza im się zrobić nieplanowane zakupy i nie kupuje czegoś tylko dlatego, że jest na promocji.

"Badanie pokazuje, że takie czynniki, jak inflacja czy wyższe ceny energii sprawiają, że Polacy zaczęli bardziej analizować swoje wydatki" - zauważa Perliński.

Badanie zrealizowano na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w październiku 2022 r. W badaniu uczestniczyło 1000 dorosłych Polaków. (PAP)

autor: Aneta Oksiuta

aop/ amac/

PRZECZYTAJ JESZCZE
Materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez [nazwa administratora portalu] na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Polsce

kiedy
2024-12-31 20:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany
kiedy
2024-12-31 20:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany
kiedy
2024-12-31 20:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany
kiedy
2024-12-31 20:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany