Decyzja środowiskowa dla budowy PKM Południe uprawomocniła się
Biuro prasowe Urzędu Miejskiego w Gdańsku we wtorkowym komunikacie poinformowało o uprawomocnieniu decyzji środowiskowej dla linii PKM Południe.
"Oznacza to, że pierwszy z trzech najważniejszych kroków milowych niezbędnych do realizacji tej inwestycji został właśnie wykonany" – podkreśliła przedstawicielka gdańskiego magistratu Joanna Bieganowska.
Wyjaśniła, że drugim krokiem będzie powstający od 3 miesięcy projekt budowlany wraz z pozwoleniem na budowę, a trzecim zapewnienie finansowania budowy PKM Południe.
"W tym przypadku przygotowujące wspólnie ten projekt Województwo Pomorskie i Miasto Gdańsk zabezpieczyły już w swoich wieloletnich planach finansowych środki na wkład własny potrzebny do sfinansowania inwestycji i równolegle aktywnie zabiegają o zewnętrzne dofinansowanie ze środków UE" – wskazała Bieganowska.
Gdański magistrat podał, że według aktualnych szacunków budowa nowej linii kolejowej przedłużającej istniejącą linię SKM od Gdańska Śródmieścia do Kowal ma kosztować ponad 2,3 mld zł, z czego 2 mld zł ma pochodzić z zewnętrznego dofinansowania, a pozostały wkład własny pokryty zostanie w 60 proc. przez Miasto Gdańsk i w 40 proc. przez Województwo Pomorskie.
"Prawomocna decyzja środowiskowa dla PKM Południe to ważny krok w realizacji tej strategicznej inwestycji dla Gdańska i całego regionu. Obejmuje ona nie tylko nową linię kolejową, ale także ważne inwestycje drogowe, które poprawią komunikację i komfort mieszkańców. Brak odwołań potwierdza, że projekt został dobrze przygotowany i cieszy się szeroką akceptacją" – powiedziała cytowana w komunikacie prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.
W informacji przypomniano, że decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia została wydana przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku w styczniu br.
"Decyzja obejmuje zarówno nową linię kolejową PKM Południe na odcinku od SKM Gdańsk Śródmieście do Kowal (realizowaną przez PKM SA) oraz dwie towarzyszące jej inwestycje drogowe: ulicę Nową Sandomierską i ulicę Nową Świętokrzyską – etap II (realizowane przez Miasto Gdańsk). Na wydaną przez RDOŚ decyzję nie wpłynęło ani jedno odwołanie i tym samym decyzja stała się już ostateczna i prawomocna" – informuje Urząd Miejski w Gdańsku.
Magistrat podkreślił ponadto, że zyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest ważnym etapem procesu inwestycyjnego, otwierającym drogę do występowania o kolejne decyzje inwestycyjne, m.in. decyzję o lokalizacji linii kolejowej, decyzję o pozwoleniu na budowę dla inwestycji kolejowej czy decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Zgodnie z planem PKM Południe ma powstać do 2030 r.
Pomorska Kolej Metropolitalna jest linią kolejową między Gdańskiem Wrzeszczem a Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej łączy się z linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Została uruchomiona we wrześniu 2015 roku.
PKM jest pierwszą w Polsce linią kolejową wybudowaną przez samorząd wojewódzki. To największy projekt infrastrukturalny samorządu województwa pomorskiego zrealizowany w latach 2008-2017. (PAP)
dsok/ mick/
