GZM zamawia 31 autobusów elektrycznych; planuje przetarg na 42 kolejne
Jak wynika z dokumentacji umieszczonej na platformie przetargowej GZM, zamówienie dotyczy sukcesywnych dostaw 15 autobusów 12-metrowych oraz szesnastu 18-metrowych (przegubowych).
Zamawiane są też dostawy (z montażem i uruchomieniem) 18 mobilnych ładowarek dwustanowiskowych o mocy co najmniej 2x40 kW, 1 ładowarki trzystanowiskowej 3x40 kW i 1 ładowarki trzystanowiskowej 3x60 kW, a także budowa posadowienia dla tego ostatniego urządzenia.
Zakup ma być współfinansowany środkami Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności z programu Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy).
Oferty w tym przetargu mają zostać otwarte 4 lutego. Kryteria to cena (60 proc.), warunki gwarancji (25 proc.) i wymagania techniczno-eksploatacyjne, w tym np. zużycie energii i liczba miejsc dla pasażerów (15 proc.). Czas realizacji zamówienia określono na 30 kwietnia 2026 r.
GZM określiła, że zamawiane autobusy i ładowarki mają trafić do należących do miast Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej (PKM) w Gliwicach, Katowicach i Sosnowcu, a także do należącego do Metropolii Przedsiębiorstwa Komunikacji Metropolitalnej w Świerklańcu.
Do PKM Gliwice trafić ma 7 autobusów przegubowych i 4 ładowarki mobilne, do PKM Katowice 9 autobusów przegubowych i 5 ładowarek mobilnych, do PKM Sosnowiec 8 autobusów 12-metrowych, 4 ładowarki mobilne i obie stacjonarne, a do PKM Świerklaniec 7 autobusów 12-metrowych i 5 ładowarek mobilnych.
Rzecznik GZM w środę zaznaczył, że w I kw. br. planowane jest też ogłoszenie przetargu na zakup kolejnych 42 autobusów elektrycznych z infrastrukturą ładowania w projekcie Hydrogen GZM oraz Zielony Transport GZM edycja II (również z dofinansowaniem środkami unijnymi).
To nie jedyne plany GZM dot. zakupów autobusów elektrycznych. 28 listopada br. Metropolia zawarła umowę dofinansowania projektu "Zrównoważona inteligentna mobilność kluczem dla transformacji regionu etap I" w programie Fundusze Europejski dla Śląskiego (FE SL). Wartość projektu to 72 mln zł, przy dofinansowaniu z FE SL ponad 56 mln zł.
Projekt ten obejmuje zakup 8 autobusów elektrycznych i 4 ładowarek plug-in (na rzecz PKM Świerklaniec, które ma obsługiwać nowymi wozami trasy z Katowice Airport do Katowic i Sosnowca), a także budowę dwóch odcinków metropolitalnych dróg rowerowych (po stronie partnerów projektu: Katowic i Tychów). Termin realizacji projektu to marzec 2027 r.
Jeszcze w tym roku (do końca listopada) na drogi Metropolii ma wyjechać natomiast 8 pierwszych autobusów napędzanych wodorem. Zostały one kupione w projekcie Hydrogen GZM, finansowanym ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. (PAP)
mtb/ mick/