reklama
22 styczeń 2025

Nowe urządzenia systemu sterowania ruchem na linii z Pruszcza Gdańskiego do Portu Północnego

zdjęcie: Nowe urządzenia systemu sterowania ruchem na linii z Pruszcza Gdańskiego do Portu Północnego / v52257561
v52257561
PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały w środę o zakończeniu prac związanych z instalacją nowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym na linii z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny. Dzięki inwestycji przewóz ładunków do gdańskiego portu ma być bezpieczniejszy i sprawniejszy.
REKLAMA

"Na 17-kilometrowym odcinku linii kolejowej nr 226 Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny oraz 3-kilometrowym odcinku linii nr 721 Gdańsk Południowy – Gdańsk Olszynka zainstalowaliśmy nowe urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym ERTMS/ETCS" – poinformował w przesłanym PAP komunikacie Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK.

Wyjaśnił, że system wspiera pracę maszynistów i dyżurnych ruchu. "W sytuacji zagrożenia na trasie skład zostanie zatrzymany. Nowe urządzenia zapewniają optymalną organizację pracy i efektywne wykorzystanie kolejowych tras. Przewóz ładunków do gdańskiego portu jest bezpieczniejszy i sprawniejszy" - ocenił Zieliński.

Instalacją nowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym na linii z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny kosztowała blisko 17 mln zł netto i została dofinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

W komunikacie podkreślono, że linia kolejowa nr 226 umożliwia transport ładunków do gdańskiego portu z południa kraju z pominięciem centrum miasta.

"W latach wcześniejszych trasa została zmodernizowana. Poprawiona została przepustowość linii, a pociągi jeżdżą szybciej – do 100 km/h. Wymieniono wówczas tory i sieć trakcyjną, przebudowano lub zbudowano obiekty inżynieryjne. Jednotorowy most kolejowy nad Martwą Wisłą zastąpiony został przez nowy, dwutorowy obiekt" – poinformował Zieliński.

Spółka podała, że inwestycja na linii nr 226 powiązana jest ze zrealizowanym w 2022 r. zadaniem pn. "Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk".

"Dzięki inwestycji do nabrzeży dojeżdżają dłuższe i cięższe pociągi o długości 750 metrów i nacisku 22,5 tony na oś. Zmodernizowano i zelektryfikowano prawie 70 km torów oraz 233 rozjazdy w obszarze stacji Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany oraz na liniach Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa i Gdańsk Zaspa Towarowa – Gdańsk Wiślany" – wskazano w informacji.

PKP PLK podkreśla, że sprawną i bezpieczną komunikację kolejową i drogową zapewnia wiadukt w ciągu ul. Ku Ujściu. Natomiast rozbudowa Lokalnego Centrum Sterowania Gdańsk Port Północny i budowa nastawni na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa, wyposażonych w nowe komputerowe urządzenia oraz systemy telekomunikacyjne, zapewniają sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów. (PAP)

dsok/ mmu/

PRZECZYTAJ JESZCZE
Materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez [nazwa administratora portalu] na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Polsce