Od 15 grudnia 8 nowych przystanków kolejowych
Jak przekazała w środę Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych, będzie to efekt inwestycji „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-25”.
Dwa przystanki w Zabrzu powstały za ponad 18 mln zł na wyremontowanej w ostatnich latach linii kolejowej Gliwice-Bytom. W przypadku Zabrza Maciejowa przystanek znalazł się w nowym miejscu (między ul. Wolności i Nad Kanałem), a w przypadku Zabrza Północ - w miejscu zlikwidowanego przystanku o tej nazwie, przy planowanej miejskiej inwestycji przesiadkowej.
W obu lokalizacjach zaprojektowano po dwa nowe perony jednokrawędziowe o długości 150 m z rezerwą. W Zabrzu Maciejowie, gdzie linia kolejowa znajduje się na nasypie o wysokości powyżej sześciu metrów, przewidziano dojścia w postaci schodów i pochylni.
W Zabrzu Północ poza podobnymi dojściami zaprojektowano tunel pieszo-rowerowy pod torami, prowadzący z peronów w kierunku planowanego przez urząd miasta w Zabrzu centrum przesiadkowego przy ul. Przystankowej oraz na drugą stronę, do ul. Mikulczyckiej, ze schodami i windami i infrastrukturą dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania.
Zamawiający oczekiwał przy projektowaniu inwestycji uwzględnienia planowanej w sąsiedztwie budowy centrum przesiadkowego przy ul. Przystankowej w Zabrzu (na linii tramwajowej nr 3), a także planowanej również przez miasto przebudowy ul. Hagera.
Zasadnicze prace na odcinku LK147 Bytom–Zabrze Biskupice–Maciejów zakończyły się w październiku 2021 r. i objęły ok. 11,9 km linii kolejowych. Zostały wykonane jako inwestycja ważna przede wszystkim dla ruchu towarowego (nie uwzględniono infrastruktury pasażerskiej). W grudniu 2021 r. Koleje Śląskie uruchomiły tam bezpośrednie połączenie z Gliwic do Bytomia, cieszące się rosnącą popularnością.
Budowa nowego przystanku Sosnowiec Jęzor Południowy na skraju Sosnowca i Jaworzna, na linii kolejowej Katowice – Kraków PKP PLK kosztowała 17 mln zł.
Przystanek ten powstał w rejonie węzła ekspresowej trasy S1 i drogi krajowej nr 79, a także outletowego centrum handlowego. Znajduje się na linii kolejowej nr 134 Jaworzno-Szczakowa – Mysłowice, która jest częścią głównego kolejowego połączenia Kraków – Katowice. Kursują tamtędy liczne pociągi regionalne i dalekobieżne.
Ten odcinek linii 134 przebiega na wysokich nasypach, w skosie i łuku. Powstały tam dwa jednokrawędziowe perony o długości 200 metrów. Zostały one umieszczone częściowo na dodatkowych konstrukcjach wsporczych, niezależnych od wiaduktów kolejowych nad ul. Orląt Lwowskich (DK79) i równoległych do nich.
Perony są połączone pochylniami i schodami z chodnikami biegnącymi wzdłuż ul. Orląt Lwowskich. Na etapie prac projektowych wykonawca miał przygotować m.in. koncepcję planowanego w przyszłości przejścia pod torami LK134 i sąsiedniej LK180 - w środkowej części peronów, uzgodnionego z perspektywiczną inwestycją parkingową.
Podobnie jak w przypadku Zabrza, pięć przystanków powstało na towarowej dotąd linii kolejowej nr 146 Częstochowa – Chorzew Siemkowice. Na terenie woj. śląskiego są to: Rząsawa, Mykanów, Stary Cykarzew, Cykarzew Północny i Stary Broniszew (a na terenie woj. łódzkiego - Ważne Młyny, Nowa Brzeźnica, Dubidze, Dubidze-Kolonia i Biała Szlachecka).
W tym wypadku PLK argumentują wartą łącznie blisko 23 mln zł inwestycję zwiększeniem dostępu do kolei mieszkańców woj. śląskiego i łódzkiego, na liniach łączących Częstochowę z Łodzią. Zarządca kolejowej infrastruktury zastrzegł, że przy przystanku Wistka (woj. łódzkie) trwają prace dodatkowe - z terminem do końca I kw. 2025 r.
We wtorek Głowacka przypomniała też, że we wrześniu udostępniono już zmodernizowany peron na przystanku Radlin Obszary na linii Rybnik – Wodzisław Śląski. Obecnie budowane jest tam bezpieczne przejście w poziomie szyn z monitoringiem. Powstać ma również parking przy przystanku z dziewięcioma miejscami.
W woj. śląskim w Programie Przystankowym znalazły się 22 zadania o łącznej wartości ponad 98 mln zł netto. Podróżni korzystają już z nowych przystanków – Koniecpol Centrum, Wodzisław Śląski Centrum i Pawłowice Śląskie Centrum oraz zmodernizowanych peronów – Rybnik Niedobczyce, Rybnik Niewiadom, Rybnik Paruszowiec i Warszowice.
W grudniu 2023 r. zakończyła się budowa nowych przystanków na linii kolejowej 142 Katowice – Tychy: Katowice Ochojec, Katowice Murcki, Katowice Kostuchna i Katowice Podlesie Dąbrowa. Przystanki te dotąd nie są obsługiwane: do tej pory nie wpłynął wniosek przewoźnika dotyczący realizacji kursów na tym połączeniu.
Na etapie przygotowania są: modernizacja przystanku Olza na linii Rybnik – Chałupki oraz odbudowa chodnika do peronu Chybie Mnich na linii do Wisły z oświetleniem i wygrodzeniem od strony torów (skróci to o ok. 300 m drogę dojścia do pociągu).
Uchwałę ws. ustanowienia "Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-25" przyjęto 19 maja 2021 r., a następnie aktualizowano. W zadaniu uwzględniono 314 lokalizacji w całej Polsce, w lipcu ub. roku na liście podstawowej umieszczono 207 z nich.(PAP)
mtb/ mmu/