Ruda Śląska zamówiła kolejne przedłużenie na północ trasy N-S
Zakres zamówionej teraz inwestycji obejmuje budowę jednojezdniowej drogi od powstającego ronda na ul. Magazynowej do wiodącej do granicy z Bytomiem ul. Piastowskiej - w rejonie ul. Na Łąkach.
Zamówienie dotyczy dwóch odcinków realizacyjnych. Pierwszy, o długości ok. 1,5 km, prowadzi od ul. Magazynowej do ul. Orzegowskiej, na skrzyżowaniu z którą powstanie rondo turbinowe. Sama ul. Orzegowska zostanie rozbudowana odcinku ok. 335 m. Drugi odcinek liczy ok. 690 m. Przy jego realizacji przebudowane zostanie ok. 220 m ul. Na Łąkach oraz łącznika z ul. Piastowską o długości ok. 300 m. Na skrzyżowaniu budowanego odcinka z łącznikiem powstanie kolejne rondo.
Rudzkie plany zakładają przedłużenie do granic z Bytomiem i Mikołowem powstającej od ponad dekady trasy N-S, która ma utworzyć nowy kręgosłup komunikacyjny miasta. W zasadniczym przebiegu będzie ona bezkolizyjnym, dwujezdniowym połączeniem autostrady A4 oraz - przebiegającej bliżej centrów śląskich miast - Drogowej Trasy Średnicowej (z kolizyjnymi połączeniami z tymi dwiema arteriami).
Dotąd budowano kolejne odcinki N-S od DTŚ na południe; trwa przetarg na budowę ostatniego z tych odcinków. W lipcu 2023 r. Ruda Śląska zamówiła też budowę pierwszego, 600-metrowego fragmentu trasy w kierunku północnym - od "średnicówki" do granicy z Bytomiem. Budowa, dotowana przez rządowy Program Inwestycji Strategicznych, dobiega końca.
Przetarg na budowę dwóch kolejnych północnych fragmentów N-S: od ul. Magazynowej do ul. Piastowskiej, z podziałem na odcinki do i od Orzegowskiej, trwał od lipca ub. roku. Wpłynęło w nim pięć ofert. Przy budżecie zamówienia 202,7 mln zł brutto wybrano ofertę firmy Eurovia Polska za 143,6 mln zł brutto.
Prawie cały koszt zamówienia zostanie sfinansowany ze źródła zewnętrznego: miasto dostało pod tym kątem prawie 140,1 mln zł, w siódmej edycji Programu Inwestycji Strategicznych.
Docelowy projekt trasy N-S od DTŚ do granicy z Bytomiem składa się z czterech odcinków: od węzła DTŚ do ul. Magazynowej, od ul. Magazynowej do ul. Orzegowskiej, od ul. Orzegowskiej do ul. Piastowskiej i od ul. Piastowskiej do ul. Karola Goduli.
Pod kątem tego przebiegu miasto dostało pod koniec 2021 r. 100 mln zł z puli Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na projekty zakładające budowę obwodnic miast w ciągu dróg wojewódzkich. Rudzki samorząd, przedłużając trasę N-S na północ, chce m.in. odciążyć ul. Karola Goduli - część drogi wojewódzkiej nr 925.
Oddany do użytku w styczniu 2013 r. pierwszy odcinek zasadniczej N-S liczył ok. 1 km; wiedzie od węzła trasy DTŚ do węzła z rudzką ul. 1 Maja. W II etapie prac w sierpniu 2016 r. otwarto ponadkilometrowy odcinek od ul. 1 Maja do ul. Bukowej z węzłem z tą ulicą i jej przedłużeniem do ul. ks. Niedzieli w dzielnicy Bielszowice. W III etapie, we wrześniu 2018 r., otwarto liczący 1,4 km fragment od ul. Bukowej do ul. Kokota. W IV etapie planowano odcinek od ul. Kokota do węzła autostrady A4.
W lipcu 2021 r. podpisano jednak wartą 95 mln zł brutto umowę na pierwszy fragment etapu IV. W październiku 2018 r. unieważniono przetarg na budowę całego czwartego etapu po otrzymaniu zbyt drogich ofert. Wydzielono wówczas z niego liczącą 1 km część drogi między ul. Kokota i ul. Bielszowicką z jej węzłem, która została za 95 mln zł ukończona we wrześniu 2023 r. – podobnie jak wszystkie wcześniejsze odcinki, przy wsparciu unijnym na poziomie 85 proc.
Od października ub. roku miasto prowadzi też postępowanie na dokończenie budowy trasy N-S do autostrady A4 - od ul. Bielszowickiej do autostradowego węzła. Na początku 2024 r. rudzki samorząd do projektu „Budowa trasy N-S w Rudzie Śląskiej od ul. Bielszowickiej do autostrady A4” o szacunkowej wartości 266,7 mln zł otrzymał 203,6 mln zł dotacji z programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-27.
Budowa zasadniczego przebiegu trasy N-S, zaprojektowanej jako droga dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu o prędkości projektowej 70 km/h, pozwoli na usunięcie ruchu tranzytowego i części lokalnego z dużego odcinka rudzkiej ul. 1 Maja, pomiędzy A4 i DTŚ przebiegającego na prawie całej długości w zwartej zabudowie.
W najbliższym czasie Ruda Śląska zamierza ogłosić też przetarg na wykonanie dokumentacji przedłużenia trasy N-S od węzła autostradowego do granicy z Mikołowem. Na tym odcinku droga ma być obwodnicą dzielnicy Halemba. (PAP)
mtb/ pad/
