10 listopad 2023

Dwóch producentów złożyło oferty w największym w historii PKP Intercity przetargu na nowe wagony

zdjęcie: Dwóch producentów złożyło oferty w największym w historii PKP Intercity przetargu na nowe wagony / fot. PAP
fot. PAP
Dwóch producentów złożyło oferty w przetargu na zakup 300 nowych wagonów, z prawem opcji na dodatkowe 150, dla PKP Intercity. To największy w historii przewoźnika, pod względem liczby pojazdów, przetarg na nowe wagony - podkreślił w piątek w rozmowie z PAP rzecznik kolejowej spółki Cezary Nowak.
REKLAMA

Odbiór wagonów powinien nastąpić nie później niż w terminie 96 miesięcy od dnia zawarcia umowy. PKP Intercity planowało przeznaczyć na realizację projektu kwotę 2 mld 844 mln zł brutto (4 mld 266 mln zł brutto z opcją).

Nowak przekazał, że w postępowaniu swoją ofertę zgłosili H.Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych oraz Newag.

"Teraz rozpoczyna się kolejny etap postępowania, czyli weryfikacja i ocena ofert pod względem spełnienia wymagań opisanych w postępowaniu przetargowym. Po zakończeniu procesu weryfikacji i pod warunkiem stwierdzenia ważności ofert obu wykonawców, w częściach 2-5 zamówienia zostanie przeprowadzona aukcja elektroniczna" - wyjaśnił rzecznik kolejowej spółki.

Jak przypomniał przewoźnik, przetarg na zakup 300 wagonów z prawem opcji na dodatkowe 150, to jeden z elementów strategii inwestycyjnej narodowego przewoźnika "PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji", która zakłada, że do 2030 roku cały park taborowy będzie się składał z nowych oraz zmodernizowanych pojazdów.

Nowe wagony będą mogły rozpędzić się do 200 km/h. Ponadto pojazdy będą wykorzystywane w kategorii średniej – jednej z trzech nowych kategorii połączeń, które PKP Intercity planuje uruchamiać w perspektywie 2030 roku. Pociągi kategorii średniej połączą główne aglomeracje, zatrzymując się w mniejszych ośrodkach, jak również będą kursować za granicę.

Wagony będą homologowane na sieci kolejowe Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy. Nowe jednostki docelowo, po uzyskaniu homologacji, będą mogły obsługiwać trasy: Warszawa – Poznań – Berlin, Warszawa – Poznań – Szczecin, Warszawa – Katowice – Bohumin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Szczecin, Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga czy Kraków/Wrocław – Bohumin.(PAP)

autor: Łukasz Pawłowski

pif/ mick/

PRZECZYTAJ JESZCZE
Materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez [nazwa administratora portalu] na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Polsce

kiedy
2024-05-31 20:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany
kiedy
2024-05-31 20:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany
kiedy
2024-05-31 20:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany
kiedy
2024-05-31 20:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany