Zła passa biur podróży: sprawdź, jak nie dać się oszukać
fot. Morze, piaszczysta plaża i słońce to dla wielu sposób na udane wakacje, niestety biura podróży coraz częściej ogłaszają upadłość - sprawdź, jak nie dać się oszukać! (zdjęcie nadesłane).
Wakacje w pełni, ale mimo to wielu z nas spędza je w domu. Powód? Brak funduszy, ale również zaufania w stosunku do istniejących na rynku biur podróży czy upadek tych, z którymi już wcześniej zaplanowaliśmy urlop. Z czego wynika zła passa turystyki i czy powinniśmy na dobre zrezygnować z tegorocznych wczasów, przeczytacie w artykule.
REKLAMA
Lista nieszczęść, które dotknęły polskich turystów na przestrzeni ostatnich lat jest dÅ‚uga i niestety wciąż otwarta. Wszyscy byli przerażeni, gdy biuro Alpina Tour w roku 1999 ogÅ‚osiÅ‚o bankructwo, a za granicÄ… znajdowaÅ‚o siÄ™ ok. 3000 klientów biura. Niestety, to byÅ‚ dopiero poczÄ…tek. W roku 2003 z mapy polskiego rynku turystycznego niespodziewanie zniknęły Aladin Group oraz SDS Holidays. Z ramienia pierwszej firmy na wycieczkach zagranicznych przebywaÅ‚o wówczas ok. 200 osób, pod skrzydÅ‚ami drugiej – ok. 1000 osób. W roku kolejnym, 2004 – nieudane wakacje zaliczyÅ‚o z kolei 150 klientów firmy El Greco, a dwa lata później (2006) bankructwo ogÅ‚osiÅ‚o Open Travel, wyrzÄ…dzajÄ…c szkodÄ™ ponad 1000 turystom. Kolejne bardziej i mniej znane firmy upadÅ‚y niedÅ‚ugo potem, a wÅ›ród nich znalazÅ‚y siÄ™ m.in. Orbis Travel, Kopernik Travel, Selectours, Big Blue, Excalibur Tours, Sky Club, Alba Tour, Africano Travel, Blue Rays czy Atena.
Nic dziwnego, że wielu turystów przezornie zrezygnowaÅ‚o w tym roku z zagranicznego urlopu. Co prawda, w roku 2010 przeprowadzono nowelizacjÄ™ ustawy o Å›wiadczeniu usÅ‚ug turystycznych, która miaÅ‚a na celu m.in. dostosowanie jej przepisów do prawa europejskiego i zapewnienie klientom biur podróży peÅ‚nej ochrony, ale czas pokazaÅ‚, że biura podróży sprytnie obchodziÅ‚y przepis. Skutecznie przekonaÅ‚o nas o tym m.in. gÅ‚oÅ›ne bankructwo biura Sky Club, gdzie ubezpieczenie lub gwarancja bankowa zostaÅ‚y ograniczone przez zastosowanie klauzuli „minimalnej wysokoÅ›ci sumy zabezpieczenia”. Tym sposobem firma sprawnie obeszÅ‚a przepis, a klienci otrzymali zaledwie symbolicznÄ… kwotÄ™, która oczywiÅ›cie nie wystarczyÅ‚a na peÅ‚ne pokrycie szkód.
Jak chronić się przed tak przykrymi sytuacjami, a jednocześnie nie rezygnować z wakacji? W obecnej sytuacji, gdy upadają największe i najbardziej zaufane marki, to wyjątkowo trudne pytanie, ale z pewnością warto znaleźć na nie odpowiedź.
DokÅ‚adna i wnikliwa analiza umowy z biurem podróży i regulaminu, zasiÄ™gniÄ™cie opinii od osób trzecich, korzystajÄ…cych z usÅ‚ug wybranej firmy, sprawdzenie opinii o firmie w Internecie (m.in. na portalu: www.turystyka.gov.pl) to niezbÄ™dne kroki, które musimy poczynić zanim jeszcze zarezerwujemy wycieczkÄ™. PoÅ›piech jest w tym przypadku niestety wyjÄ…tkowo kiepskim doradcÄ…. Zdecydowanie lepiej jest grać na zwÅ‚okÄ™ i spokojnie przebierać w ofertach niż spontanicznie zdecydować siÄ™ na atrakcyjnÄ… cenowo podróż last minute, która może okazać siÄ™ wycieczkÄ… w jednÄ… stronÄ™, bez wyżywienia i noclegu…
Martyna Janiak
* w artykule wykorzystano informacje opublikowane przez TTG Polska
Nic dziwnego, że wielu turystów przezornie zrezygnowaÅ‚o w tym roku z zagranicznego urlopu. Co prawda, w roku 2010 przeprowadzono nowelizacjÄ™ ustawy o Å›wiadczeniu usÅ‚ug turystycznych, która miaÅ‚a na celu m.in. dostosowanie jej przepisów do prawa europejskiego i zapewnienie klientom biur podróży peÅ‚nej ochrony, ale czas pokazaÅ‚, że biura podróży sprytnie obchodziÅ‚y przepis. Skutecznie przekonaÅ‚o nas o tym m.in. gÅ‚oÅ›ne bankructwo biura Sky Club, gdzie ubezpieczenie lub gwarancja bankowa zostaÅ‚y ograniczone przez zastosowanie klauzuli „minimalnej wysokoÅ›ci sumy zabezpieczenia”. Tym sposobem firma sprawnie obeszÅ‚a przepis, a klienci otrzymali zaledwie symbolicznÄ… kwotÄ™, która oczywiÅ›cie nie wystarczyÅ‚a na peÅ‚ne pokrycie szkód.
Jak chronić się przed tak przykrymi sytuacjami, a jednocześnie nie rezygnować z wakacji? W obecnej sytuacji, gdy upadają największe i najbardziej zaufane marki, to wyjątkowo trudne pytanie, ale z pewnością warto znaleźć na nie odpowiedź.
DokÅ‚adna i wnikliwa analiza umowy z biurem podróży i regulaminu, zasiÄ™gniÄ™cie opinii od osób trzecich, korzystajÄ…cych z usÅ‚ug wybranej firmy, sprawdzenie opinii o firmie w Internecie (m.in. na portalu: www.turystyka.gov.pl) to niezbÄ™dne kroki, które musimy poczynić zanim jeszcze zarezerwujemy wycieczkÄ™. PoÅ›piech jest w tym przypadku niestety wyjÄ…tkowo kiepskim doradcÄ…. Zdecydowanie lepiej jest grać na zwÅ‚okÄ™ i spokojnie przebierać w ofertach niż spontanicznie zdecydować siÄ™ na atrakcyjnÄ… cenowo podróż last minute, która może okazać siÄ™ wycieczkÄ… w jednÄ… stronÄ™, bez wyżywienia i noclegu…
Martyna Janiak
* w artykule wykorzystano informacje opublikowane przez TTG Polska
PRZECZYTAJ JESZCZE