7 marzec 2024

W 2023 r. mniej promocji w sklepach - konsumenci płacili więcej

zdjęcie: W 2023 r. mniej promocji w sklepach - konsumenci płacili więcej / pixabay/507295
Liczba promocji w sklepach w 2023 r. spadła o 10,5 proc. rok do roku, co oznacza to, że statystyczne gospodarstwo domowe mogło wydać w zeszłym roku kilkaset złotych więcej - wynika z raportu poświęconego ubiegłorocznym akcjom promocyjnym.
REKLAMA

Analiza ponad 2,4 mln akcji promocyjnych, prezentowanych w 15 tys. gazetek sieci handlowych wykazała, że w całym 2023 roku było o 10,5 proc. mniej promocji niż w 2022 roku - poinformowano w raporcie UCE Research, Hiper-Com Poland i Grupy Blix.

Zauważono, że mniejsza liczba promocji przełożyła się na większe sumy zostawiane przy kasie, a statystyczne gospodarstwo domowe mogło w ciągu roku wydać z tego powodu kilkaset złotych więcej.

Autorzy raportu podkreślają jednocześnie, że spadek liczby promocji nie oznacza, że walka o klienta, którą toczą sieci handlowe osłabła. Bardziej jednak koncentrują się one na selekcji i jakości oferowanych w promocji produktów, niż na liczbie akcji. "Sklepy starają się bardziej personalizować oferty i adresować je do określonych grup konsumentów za pośrednictwem lepiej ukierunkowanych i częstszych publikacji" – wyjaśniła Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland, cytowana w informacji.

Bogusz Biernacki z UCE Research wskazał, że 6 z 9 analizowanych rodzajów sieci handlowych ograniczyło liczbę promocji. Największe spadki rok do roku zanotowały hurtownie (40,4 proc.), markety budowlane (20,7 proc.), hipermarkety (10,2 proc.) oraz drogerie i apteki (10 proc.). Mniej promocji zorganizowały też dyskonty (5,1 proc.) i sieci cash&carry (3,9 proc.). Niewielkie wzrosty zaobserwować można w sklepach RTV i AGD (6,8 proc.), sieciach sklepów małopowierzchniowych (2,6 proc.) i supermarketach (1 proc.).

W opinii Marcina Lenkiewicza z Grupy Blix widać zmianę tendencji w polityce handlowej dyskontów, które co prawda miały mniej promocji, ale za to obniżki cen były większe. "Dyskonty prowadzą ze sobą wojny cenowe, co przekłada się na intensywność działań promocyjnych" – stwierdził Lenkiewicz.

Autorzy raportu nie wykluczają przy tym, iż zażarta wojna cenowa toczona obecnie przez Lidla i Biedronkę spowoduje zwiększenie liczby promocji w 2024 r. nie tylko organizowanych przez te sieci, ale również innych graczy na rynku. (PAP)

gkc/ mmu/

PRZECZYTAJ JESZCZE
Materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez [nazwa administratora portalu] na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Polsce

kiedy
2024-05-31 20:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany
kiedy
2024-05-31 20:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany
kiedy
2024-05-31 20:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany
kiedy
2024-05-31 20:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany