5 marzec 2021

W czasie pandemii Polacy dużo częściej kupowali odzież domową i akcesoria do kuchni

zdjęcie: W czasie pandemii Polacy dużo częściej kupowali odzież domową i akcesoria do kuchni / fot. nadesłane
fot. nadesłane
W czasie pandemii ponad 40% Polaków częściej niż przed nią kupowało art. z kategorii home & living. Konsumenci głównie nabywali odzież domową – powyżej 31%, akcesoria do kuchni – ok. 18%, a także produkty do sypialni – przeszło 12%. Najrzadziej wybierali ogólne art. do domu – prawie 5% i do samej łazienki – ponad 5%. Najbardziej zwiększyły ilość takich zakupów osoby zamieszkujące duże miasta w woj. mazowieckim, wielkopolskim i śląskim.
REKLAMA
Z badania UCE RESEARCH, wykonanego dla sklepu internetowego Złote Wyprzedaże, wynika, że w czasie pandemii Polacy częściej niż przed nią kupowali art. z kategorii home & living. Tak wskazało 42,1% ankietowanych. Z kolei 22,9% było pod tym względem tak samo aktywnych, jak wcześniej. Natomiast 20,5% badanych robiło takie zakupy rzadziej. 8,2% respondentów nie nabywało w ogóle tego typu produktów w czasie epidemii, a 6,3% nie potrafiło tego określić. Jak przypomina Maciej Tygielski, Dyrektor Generalny spółki Złote Wyprzedaże, podczas pierwszej fali pandemii Polacy masowo robili drobne remonty w swoich domach. Z czasem listy rzeczy do wymiany zaczęły się rozrastać i tych zakupów było coraz więcej.

 Fakt, że ponad 40% Polaków w czasie epidemii zwiÄ™kszyÅ‚o zapotrzebowanie na art. home & living, jest zwiÄ…zany z tzw. trendem kokonizacji. Polega on na chÄ™ci odciÄ™cia siÄ™ od zewnÄ™trznego Å›wiata, aby odpocząć i chronić swojÄ… prywatność. Pandemia go zdecydowanie wzmocniÅ‚a. Do tego doszÅ‚a kwestia bezpieczeÅ„stwa i ograniczenia możliwoÅ›ci korzystania z różnych opcji spÄ™dzania czasu wolnego.

Konsumenci postanowili więc skoncentrować się na uatrakcyjnianiu swojego najbliższego otoczenia – wyjaśnia dr Jolanta Tkaczyk, ekspert ds. zachowań konsumenckich z Katedry Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego.

Ponadto z badania wynika, że kobiety blisko 4 razy częściej niż mężczyźni deklarowały zwiększenie zapotrzebowania na tego typu artykuły. Różnica jest więc wyraźna.

Rola kobiet w procesach zakupowych od wielu lat jest mocno ugruntowana, co pokazują nie tylko badania opinii. Wynika to też praktyki. Z reguły to one zarządzają domowymi budżetami, szczególnie w kwestii kupowania żywności i art. home & living. Zazwyczaj mają większe rozeznanie w domowych potrzebach, lepszy gust i rozsądniej realizują zakupy – mówi Maciej Tygielski.

Jak wykazało badanie, najczęściej osoby z miast liczących co najmniej 500 tys. mieszkańców przyznawały, że zwiększyły zakupy tego typu artykułów. Z kolei na drugim biegunie zestawienia byli konsumenci głównie zamieszkujący miasta mające poniżej 50 tys. ludności i wsie.

W największych miastach średni poziom dochodów jest wyższy aniżeli w mniejszych miejscowościach i na wsiach. Większa jest zatem siła nabywcza, szczególnie skierowana na produkty, które nie mają charakteru podstawowego – tłumaczy dr Tkaczyk.

NajwiÄ™kszÄ… aktywność w ww. zakresie wykazywaÅ‚y osoby zamieszkujÄ…ce woj. mazowieckie,  wielkopolskie i Å›lÄ…skie. Z kolei na koÅ„cu zestawiania znaleźli siÄ™ konsumenci z w woj. podkarpackiego, podlaskiego i lubuskiego.

W woj. mazowieckim, wielkopolskim i śląskim konsumenci mają najwyższy średni dochód na osobę w rodzinie i w związku z tym największą siłę nabywczą. Z kolei w podkarpackim, podlaskim i lubuskim zarobki są dużo niższe – dodaje ekspert z Akademii Leona Koźmińskiego.

Ponadto z badania wynika, że w czasie pandemii z ww. kategorii Polacy najczęściej kupowali odzież domową (m.in. kapcie, szlafroki, fartuszki) – 31,2%, akcesoria do kuchni – 17,9%, a także produkty do sypialni – 12,2%. Najrzadziej wybierali ogólne art. do domu – 4,9%, jak również do samej łazienki – 5,4%.

Zakup odzieży domowej jest oczywisty w warunkach izolacji społecznej. Podobnie jest z akcesoriami do kuchni. Polacy pozostający w domach, szczególnie ci bardziej aktywni zawodowo, wcześniej jadali na mieście. Dlatego podczas lockdownu często zauważali, że pewnych rzeczy im brakuje. Na trzecim miejscu są art. do sypialni. To może wynikać z faktu, że społeczeństwo w tym względzie potrzebowało dodatkowego komfortu. Ponadto w czasie pandemii wiele osób zrobiło porządne remanenty i postanowiło kilka rzeczy wymienić na nowe – podsumowuje ekspert ze sklepu internetowego Złote Wyprzedaże.

Badanie zostaÅ‚o przeprowadzone metodÄ… CAWI w dniach 15-18 luty br. na reprezentatywnej próbie 1089 dorosÅ‚ych Polaków w wieku 18-65 lat. 
PRZECZYTAJ JESZCZE
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Polsce

kiedy
2024-05-31 20:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany
kiedy
2024-05-31 20:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany
kiedy
2024-05-31 20:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany
kiedy
2024-05-31 20:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany