Jak uporządkować organizm jesienią?

fot. nadesłane
Za niedługo przywitamy wrzesień. Jesień to doskonały czas na,, porządki’’ w naszym organizmie. Po wszelkich letnich grillach z alkoholem oraz deserami nadszedł czas, aby ,,oczyścić’’ nasz organizm i przygotować się do sezonu zimowego. Taka detoksykacja pozwoli zmniejszyć ilość toksyn w organizmie, dzięki czemu może przyczyniać się do poprawy naszej odporności.
Koronawirus
88636
zobacz mapę / szczegóły
REKLAMA
Oczyszczanie warto rozpocząć od wyeliminowania z diety produktów, które działają zakwaszająco. Jednocześnie dieta oczyszczająca powinna być bogata w produkty alkalizujące.


Czego unikać?

Podczas ,,oczyszczania” organizmu należy unikać produktów, które mogą spowodować powstanie stanów zapalnych w organizmie lub utrudniać efektywne trawienie. Oczyszczanie to czas, kiedy warto zrobić sobie przerwę od mięsa, nabiału i pszenicy, kukurydzy. Należy również wyeliminować naturalne i sztuczne substancje słodzące (cukier, słodziki), soki owocowe, alkohol, kofeinę, gotowe sosy i dressingi sałatkowe. Ważne także, aby unikać żywności przetworzonej.


Co zatem jeść?

Zielone warzywa liściaste: cykoria, pietruszka, botwinka, kapusta włoska, szpinak, rukola, roszponka, koperek, szczypiorek, różne gatunki sałat. Produkty te są bogate w chlorofil i składniki odżywcze, które pomagają oczyścić wątrobę, przewód pokarmowy i krew. Działają one alkalizująco, zmniejszają stan zapalny w organizmie oraz wspomagają naprawę uszkodzonych tkanek.

Warzywa kapustne: jarmuż, brokuły, kiełki brokułu, brukselka, kalafior, kapusta biała, czerwona. Warzywa te zawierają związki wspierające detoksykację wątroby, zmniejszające stan zapalny i zwiększające odporność.

Pozostałe warzywa: cebula, szalotka, czosnek i por pomagają oczyścić płuca i jelita. Karczochy wspomagają detoksykację wątroby. Buraki oczyszczają krew. Seler i ogórek zawierają składniki odżywcze wspierające zasadowość, pomagają także w wypłukiwaniu z organizmu toksyn. Kiszona kapusta i inne fermentowane warzywa dostarczają bakterii probiotycznych wspomagających odporność i procesy trawienne, sprzyjają także oczyszczaniu przewodu pokarmowego. Warzywa morskie, takie jak glony, dostarczają jodu i innych minerałów, ułatwiając usuwanie toksyn z organizmu.

Owoce: jabłka, jeżyny, granat, maliny to owoce bogate w przeciwutleniacze, które wspierają organizm w procesie detoksykacji.

Zioła: imbir, pieprz Cayenne, pietruszka, curry, kurkuma, gałka muszkatołowa, cynamon, rozmaryn, szałwia, tymianek mogą urozmaicić detoksykacyjną dietę, ale co ważniejsze, dostarczają silnych przeciwutleniaczy i zmniejszają stany zapalne. Zioła te wspomagają także procesy trawienne.

Grzyby: shiitake, maitake i boczniaki pomagają usunąć odpady z komórek i tkanek, wpływają korzystnie na trawienie, zmniejszają stan zapalny organizmu, zwiększają odporność i dostarczają ogromną ilość antyoksydantów.


Podejmując się detoksykacji, powinniśmy zadbać o jak największe urozmaicenie swojego menu. W celu uniknięcia niedoborów pokarmowych warto swój plan działania skonsultować z dietetykiem lub lekarzem.


Czy oczyszczacie swój organizm po letnich wojażach? Jeśli tak, czy macie swoje sposoby? Czy oczyszczanie pomaga wam utrzymać organizm w lepszej kondycji? Czy nie odczuwacie różnicy ?


Już za tydzień zapraszam na kolejny artykuł, którego głównym tematem będzie: Czy Kuchnia może być pełna niebezpieczeństw?


Aneta Strelau - od 15 lat dietetyczka kliniczna. Członkini Europejskiej Federacji Stowarzyszeń Dietetyków DIETS/ EFAD, Polskiego Stowarzyszenia Osób z Celiakią i Na Diecie Bezglutenowej, Polskiego Towarzystwa Dietetyki, Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego, wiceprezeska Fundacji promującej sport wśród dzieci i młodzieży „Warszawska Asocjacja Rugby. Zajmuje się również poradnictwem dla dzieci objętymi opieką specjalistycznych poradni zaburzeń neurorozwojowych na terenie Warszawy: www.strelau.pl
PRZECZYTAJ JESZCZE
Koronawirus
88636
zobacz mapę / szczegóły
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Polsce

kiedy
2020-11-28 18:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany
kiedy
2020-12-05 17:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany
kiedy
2020-12-06 17:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany
kiedy
2020-12-12 17:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany