kategoria: Zdrowie
2 marzec 2023

Kawa a zdrowie

zdjęcie: Kawa a zdrowie / pixabay/171653
Wielu ludzi kontrowersyjnie dyskutuje na temat wpływu kawy na zdrowie. W Internecie znajduje się wiele artykułów, które opisują zarówno korzyści, jak i negatywne skutki dla organizmu wynikające z częstego picia kawy. Obecnie przeprowadza się wiele badań naukowych i laboratoryjnych, które mają na celu dokładne zbadanie wpływu kawy na ludzkie ciało. Głównym składnikiem kawy, który wywołuje kontrowersje, jest kofeina. Przeciwnicy kawy twierdzą, że nadmiar kofeiny może być szkodliwy dla zdrowia, ponieważ nie tylko uzależnia, ale także negatywnie wpływa na działanie naszego organizmu, powodując problemy z układem nerwowym i pokarmowym. Czy to prawda?
REKLAMA

Kiedy zatem nie pić kawy?

Kto zatem powinien ograniczyć spożycie kawy? Zgodnie z faktami, regularne picie kawy i wprowadzanie dużych ilości kofeiny do organizmu może negatywnie wpłynąć na nasze zdrowie. Osoby, które cierpią na problemy z układem pokarmowym lub mają trudności ze snem, powinny unikać spożywania dużej ilości kawy. Niektórzy twierdzą również, że kawa może powodować uzależnienie, ale ta informacja nie została w pełni potwierdzona przez medycynę.

Osoby cierpiące na wrzody żołądka, choroby dwunastnicy, trzustki i kamicy dróg żółciowych również powinny unikać spożywania kawy, ponieważ składniki zawarte w kawie pobudzają żołądek do wydzielania zwiększonej ilości kwasu solnego. To może prowadzić do nasilenia objawów. Osoby z chorobą wieńcową i nadciśnieniem również powinny ograniczyć spożywanie kawy lub całkowicie z niej zrezygnować, ponieważ kawa (oraz herbata) może podnosić ciśnienie tętnicze, co w przypadku tych chorób może być niebezpieczne. Lekarze zdecydowanie odradzają picie kawy, która podnosi ciśnienie ze względu na zawartość kofeiny. Można jednak pić kawę dekofeinowaną, która jest w pełni bezpieczna dla osób z chorobami serca. 

Czym jest dekofeinizacja

Po procesie dekofeinizacji kawy pozostają śladowe ilości kofeiny w napoju, zazwyczaj od jednego do pięciu miligramów na filiżankę. Mimo to, warto pamiętać, że kofeina wciąż jest obecna w kawie bezkofeinowej i może wywołać objawy nadmiaru u osób wrażliwych na ten związek.

Zalety picia kawy

Naukowcy sugerują, że picie kawy regularnie może przyczynić się do spalania tłuszczu, ponieważ kofeina zwiększa tempo przemiany materii nawet o 20%. Dodatkowo, poprawia krążenie krwi, co z kolei wpływa korzystnie na dotlenienie komórek. Lepsze dotlenienie wpływa na ogólne samopoczucie, rozwój i kondycję fizyczną. Warto zwrócić uwagę, że kawa jest bogatym źródłem przeciwutleniaczy, które mają pozytywny wpływ na zdrowie. Naukowcy od dawna podkreślają, że antyoksydanty są bardzo korzystne dla organizmu, ponieważ zmniejszają tworzenie się wolnych rodników i zapobiegają powstawaniu komórek nowotworowych. Zbadano, że regularne picie czarnej kawy wpływa pozytywnie na poziom przeciwutleniaczy w organizmie, co pomaga w zapobieganiu chorobom nowotworowym.

Ostatecznie wybór picia kawy zależy od indywidualnych uwarunkowań i preferencji. Warto jednak zastanowić się przed kolejną filiżanką, jak jej spożycie wpłynie na twoje ciało.

PRZECZYTAJ JESZCZE
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Polsce

kiedy
2024-06-16 17:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany
kiedy
2024-12-31 20:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany
kiedy
2024-12-31 20:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany
kiedy
2024-12-31 20:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany