Nocne lodówkowe szaleństwa

fot. nadesłane
W dzień nie czujecie głodu i staracie się uważać na to co jecie. Apetyt dopada Was dopiero późnym wieczorem lub budzicie się w nocy i nie jesteście w stanie zasnąć, jeśli czegoś nie spożyjecie.
Koronawirus
93481
zobacz mapę / szczegóły
REKLAMA
Tempo  obecnego życia powoduje, ze spożywamy posiłki coraz później, a w ciągu dnia coraz mniej. Po całym dniu wygłodzony organizm zaczyna walczyć o dawkę energii, wysyłając do mózgu komunikat: pora coś zjeść. Niedobór energii daje o sobie znać właśnie wtedy, kiedy nie powinniśmy spożywać  już niczego!

To prawdopodobnie Zespół Nocnego Jedzenia (z ang. Night Eating Disorder). Charakterystyczne dla  NED są wielokrotnie powtarzające się sesje niekontrolowanego objadania się w nocy. Ważne jest, aby odróżnić go od „night snacking”, czyli nocnego dojadania, jako czynności epizodycznej nie mającej istotnych konsekwencji zdrowotnych.

Prawdopodobnie co dziesiąty otyły człowiek cierpi na NED.  Nie jest to problem tylko ludzi o nadmiernej masie ciała. NED dotyka także osoby szczupłe. Założenia NED może spełniać nawet do 2 proc. całej populacji. Wiadomo, że mieszkańcy regionu śródziemnomorskiego jedzą niewiele za dnia, a prawdziwa uczta zaczyna się u nich w późnych godzinach wieczornych. Związane jest to z wysokimi temperaturami w ciągu dnia, przez co pory posiłków ulegają przesunięciu.

Najważniejsze objawy NED?
 
  • jedzenie więcej niż 50% kalorii z całodziennej racji pokarmowej po godzinie 19.00.
  • brak apetytu porannego;
  • problemy ze spaniem – bezsenność;
  • emocjonalny stres.

Dodatkowe symptomy choroby NED?
 
  • porcje pokarmu zjadanego w nocy są mniejsze niż w wypadku bulimii czy zespołu gwałtownego objadania się;
  • podczas napadów nocnego głodu najczęściej spożywane są produkty węglowodanowe;
  • w trakcie posiłku lub po jego zakończeniu pojawia się poczucie winy i wstydu;
  • w ciągu dnia występują negatywne emocje i zmiany nastroju: rozdrażnienie, napięcie oraz uczucie niepokoju;

Zespół Nocnego Jedzenia  często obejmuje kilka pokoleń w ramach rodziny. Dziecko bowiem, obserwując, wieczorne objadanie się mamy i taty adaptuje sposób odżywiania się rodziców. Może być to również związane z dziedziczeniem genów. Dla osób z NED specyficzne są spadki poziomu serotoniny w ciągu dnia.

Serotonina jest hormonem odpowiadającym za pozytywny nastrój, prawidłowy sen czy napady głodu (w przypadku niskiego jej stężenia). Organizm syntetyzuje serotoninę z aminokwasu tryptofanu. Dobrym źródłem tryptofanu są takie produkty jak soja, nasiona i ziarna: sezamu, słonecznika, dyni, kasza manna i gryczana, migdały, orzechy. Włączenie tych produktów do diety w ciągu dnia może ograniczyć objawy Zespołu Jedzenia Nocnego.

Jak pokonać NED?

Spożywajcie posiłki regularnie. W ciągu dnia powinno się znaleźć czas na minimum 5 posiłków. Trzy z nich (śniadanie, obiad, kolacja) powinny być większe, a pozostałe znacznie mniejsze. Przerwy między posiłkami nie mogą przekraczać 3-4  godzin, a ostatni powinien być zjedzony na 3 godziny przed snem. Główna częścią diety powinny  stanowić węglowodany złożone. Wydłużają one okres sytości i chronią przed napadami głodu.

Spróbujecie włączyć  do diety gruboziarniste kasze, ryż brązowy, pieczywo pełnoziarniste, płatki owsiane, makaron razowy, warzywa, nasiona roślin strączkowych. Nie zapominajcie o źródłach tryptofanu, opisanych powyżej. Pamiętajcie również o spożywaniu odpowiedniej ilości wody, która daje uczucie sytości.


Czy spotkaliście już zespołem NED? Czy macie macie swoje sposoby na Zespół Nocnego Jedzenia?
Jeśli tak, to jakie?


Aneta Strelau - od 15 lat dietetyczka kliniczna. Członkini Europejskiej Federacji Stowarzyszeń Dietetyków DIETS/ EFAD, Polskiego Stowarzyszenia Osób z Celiakią i Na Diecie Bezglutenowej, Polskiego Towarzystwa Dietetyki, Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego, wiceprezeska Fundacji promującej sport wśród dzieci i młodzieży „Warszawska Asocjacja Rugby. Zajmuje się również poradnictwem dla dzieci objętymi opieką specjalistycznych poradni zaburzeń neurorozwojowych na terenie Warszawy: www.strelau.pl
PRZECZYTAJ JESZCZE
Koronawirus
93481
zobacz mapę / szczegóły
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Polsce

kiedy
2020-12-05 17:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany
kiedy
2020-12-06 17:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany
kiedy
2020-12-12 17:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany
kiedy
2020-12-13 17:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany