Poznaj naturalne dopalacze, które dodadzą mocy.

fot. nadesłane
Istnieją w naszym organizmie „centra energetyczne”, które muszą być zasilane odpowiednimi, kluczowymi witaminami i składnikami odżywczymi. Ich niedobór może prowadzić do tego, że stale czujesz się zmęczony. Idealnym rozwiązaniem jest prowadzenie zdrowego styl życia z racjonalną dietą, uwzględniającą posiłki będące skoncentrowanym źródłem witamin, minerałów i energii.
REKLAMA
Oto witaminowy plan stymulujący wytwarzanie energii w różnych „centrach energetycznych”. Zadbaj o odpowiednią podaż składników odżywczych dla nich, a zobaczysz, że nie będziesz już narzekać na brak energii.
 
  • Witamina E poprawi pracę płuc
Płuca są narządem odpowiedzialnym za energię, ponieważ pobierają tlen dla wszystkich komórek w organizmie. Metabolizm tlenowy dostarcza energii. Nawet niewielka zmiana w czynności płuc może obniżyć poziom tlenu w ustroju, powodując tym samym poważne zmęczenie. Aby zapewnić prawidłową pracę płuc, potrzeba zastrzyku witaminy E, która – jak dowodzą badania – może poprawić funkcję tego organu.

Posiłkiem, dzięki któremu pokryjesz zapotrzebowanie organizmu na witaminę E, jest połączenie pół szklanki nasion słonecznika, trzech czwartych szklanki suszonych moreli i pół szklanki orzechów laskowych. Taka mieszanka świetnie zaspokoi apetyt w podróży lub w pracy. Doskonale sprawdza się także jako dodatek do zielonych sałatek.

Nasiona słonecznika i orzechy laskowe przechowuj w lodówce, zachowasz dzięki temu świeżość ich naturalnych olejów, zapobiegniesz jełczeniu i będziesz mieć pewność, że dostarczą Ci maksymalną ilość składników odżywczych.
 
  • Witamina D usprawni mózg
Mózg jest głównym „centrum energetycznym”, ponieważ napędza wszystkie funkcje organizmu związane z energią, decyduje m.in o częstotliwości oddechów, funkcjach serca, gospodarce hormonalnej, rytmie snu.

Kluczem do prawidłowej pracy mózgu jest witamina D. Można ją czerpać z promieni słonecznych i żywności, a jednym z najlepszych jej źródeł są grzyby. Podobnie jak ludzie, grzyby wytwarzają witaminę D pod wpływem światła.
 
  • Witamina B zadba o zdrowie jelit
Jelita dostarczają energię z pożywienia do komórek. Kiedy nie pracują sprawnie, czujesz się niekomfortowo. Aby zadbać o ich zdrowie, trzeba zapewnić im odpowiednią ilość witamin z grupy B. Co ważne, witaminy te należy uwzględniać w diecie regularnie, nie można ich bowiem magazynować w komórkach tłuszczowych (są rozpuszczalne w wodzie, a nierozpuszczalne w tłuszczach).

Najlepsze źródło witamin z grupy B stanowią produkty zbożowe: chleb razowy, kasze gruboziarniste, kiełki, orzechy, a także nasiona roślin strączkowych.
 
  • Witamina K ochroni wątrobę
Wątroba pełni wiele kluczowych funkcji w organizmie. Jedną z nich jest detoksykacja, która przyczynia się do wzrostu energii – jeśli twoje ciało nie jest właściwie odtrute, możesz zacząć odczuwać przewlekłe zmęczenie. Wątroba potrzebuje witaminy K, jest ona też narządem, w którym ta witamina jest w większości przechowywana.

Najlepszym sposobem na dostarczenie organizmowi witaminy K jest spożywanie warzyw liściastych, takich jak kapusta, sałata, szpinak. Średnia porcja surówki z kiszonej kapusty to prawie 100% dziennego zapotrzebowania organizmu na witaminę K.
 
  • Jod wspomoże tarczycę
Tarczyca to gruczoł, który jest częścią układu hormonalnego kontrolującego nasz metabolizm. Sprawny metabolizm zapewnia prawidłową przemianę materii, jak również odpowiednie tempo przemian energetycznych.

Najlepszym wzmacniaczem dla tarczycy nie jest witamina, a pierwiastek chemiczny o nazwie jod. Pomaga on utrzymać funkcje tarczycy na optymalnym poziomie. Fantastycznym źródłem jodu są algi morskie, których dodatkowa zaleta to bogactwo mikroelementów. Algi nadają potrawom słony smak, a dzięki niskiej zawartość sodu nie przyczyniają się do rozwoju nadciśnienia.

Algi są dostępne w sklepach ze zdrową żywnością. Pamiętaj, aby wymoczyć je przed przygotowaniem z nich potraw. Następnie możesz pokroić je na kawałki i dodać do zupy lub sałatki. Jeśli ich wygląd jest dla Ciebie i Twojej rodziny odpychający, możesz je „ukryć”, przecierając bezpośrednio do zup. Gotowanie nie zaszkodzi zawartemu w nich jodowi – nie ulega on zniszczeniu w wysokiej temperaturze.


Aneta Strelau mgr dietetyki klinicznej, certyfikowany europejski specjalista leczenia otyłości (cert. SCOPE), Członkini Europejskiej Federacji Stowarzyszeń Dietetyków DIETS/ EFAD, Polskiego Stowarzyszenia Osób z Celiakią i Na Diecie Bezglutenowej, Polskiego Towarzystwa Dietetyki, Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego, wiceprezes Fundacji promującej sport wśród dzieci i młodzieży „Warszawska Asocjacja Rugby. Właścicielka Poradni ,,Dietetyki Klinicznej Strelau”, Autorka ,,Poradnika dietetycznego dla Pacjenta z cukrzyca 2 cz. I” Poradnika dietetycznego dla Pacjentów z cukrzyca 2 cz. II” , ,, Dieta dla Dziecka”, ‘’Żywienie osób starszych w praktyce”. Specjalista w zakresie leczenia otyłości oraz dietoterapii chorób autoimmunologicznych dzieci i dorosłych. Zajmuje się również poradnictwem dla dzieci objętymi opieką specjalistycznych poradni zaburzeń neurorozwojowych na terenie Warszawy. Wykładowca, uczestniczka licznych kongresów dotyczących żywienia klinicznego i chorób metabolicznych. Ekspert w licznych kampaniach edukacyjnych, w programach TV oraz w audycjach radiowych.
PRZECZYTAJ JESZCZE
Koronawirus
319205
zobacz mapę / szczegóły
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Polsce

kiedy
2021-01-02 17:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany
kiedy
2021-01-07 20:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany
kiedy
2021-01-09 17:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany
kiedy
2021-01-16 17:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany