26 wrzesień 2019

Skuteczna ochrona antybakteryjna – czy zapewnią ją popularne żele?

Rynek produktów antybakteryjnych do rąk stale rośnie. Ten trend nie powinien nikogo dziwić. Od wielu lat podnosi się świadomość istniejących zagrożeń związanych z infekcjami przenoszonymi poprzez ręce. W podróży, w szkole, w pracy, gdy dostęp do bieżącej wody i mydła jest ograniczony, wiele osób chętnie sięga po żele antybakteryjne. Czy jednak te popularne środki to skuteczne rozwiązanie?
REKLAMA
Według badań przykładamy coraz większą uwagę do zdrowego stylu życia . Mimo to z raportów WHO wynika, że za ok. 70% zakażeń oraz zatruć układu pokarmowego wciąż stoi niewłaściwa higiena. Grypa żołądkowa, wirusowe zapalenie wątroby typu A czy zakażenie gronkowcem to tylko część chorób, które przenoszone są na dłoniach. Co ciekawe, dużo większa liczba drobnoustrojów „zbierana” jest z przedmiotów, które codziennie dotykamy niż przy bezpośrednim kontakcie z drugą osobą. Nie da się uniknąć korzystania z klamek, poręczy czy uchwytów koszyków sklepowych. Jednak zgodnie z zasadą „zapobiegaj zamiast leczyć”, warto wiedzieć, po jakie środki sięgać, by zminimalizować ryzyko zachorowania. Zagadnienie to staje się szczególnie ważne dziś, gdy coraz głośniej mówi się o palącym problemie, jakim jest tworzenie nowych szczepów lekoopornych bakterii. To efekt nadmiernego przepisywania antybiotyków m.in. przy infekcjach wirusowych, na które kuracja ta i tak nie działa. WHO od dłuższego czasu alarmuje o grożących epidemiach np. grypy.

– W walce z chorobami zakaźnymi najważniejsze nie jest samo ich leczenie, które zwłaszcza przy infekcjach wirusowych może być nieskuteczne, lecz profilaktyka. Składają się na nią dwa czynniki: pierwszy – unikanie źródła zakażenia, i drugi – higiena, w tym dezynfekcja – mówi Waldemar Ferschke, lekarz epidemiolog i wiceprezes firmy Medisept. – Oczywiście trudno jest unikać np. miejsc publicznych w okresach największych zachorowań, dlatego mówiąc o profilaktyce, główną uwagę powinniśmy skupić na właściwej higienie – dodaje.

Pierwszym krokiem jest mycie rąk. Ta jedna z najprostszych czynności pozwala pozbyć się już 90% bakterii. Czasem jednak nie mamy dostępu do wody lub potrzebujemy dokładniej oczyścić dłonie. W takich sytuacjach sięgamy po środki dostępne w drogeriach. Od kilku lat popularność zyskują kosmetyki antybakteryjne, zwłaszcza żele. Czy jednak jest to dobry wybór? Obok nich, na tej samej sklepowej półce, w tej samej cenie, stoją profesjonalne środki dezynfekujące, czyli produkty o charakterze biobójczym. Jakie są różnice między nimi?

Najważniejszy jest cel. By preparat był skuteczny, musi posiadać tzw. działanie bójcze wobec bakterii, grzybów i wirusów (m.in. bakterii gronkowca złocistego, paciorkowca odpowiadającego za anginę i szkarlatynę, wirusa grypy, rotawirusów, opryszczki, żółtaczki). Profesjonalne środki do dezynfekcji poddawane są szczegółowym badaniom, dzięki czemu dokładnie znany jest czas ich działania bójczego na poszczególne mikroorganizmy.

Potwierdzeniem skuteczności profesjonalnych preparatów jest pozwolenie wydawane przez Urząd Rejestracji Wyrobów Medycznych, Produktów Biobójczych i Produktów Leczniczych. To właśnie testy kliniczne odróżniają je od popularnych kosmetyków, szczególnie „żeli antybakteryjnych”, których głównym zadaniem jest pielęgnacja, a nie dezynfekcja. Informacje o ochronie przed bakteriami w 99% to jedynie deklaracja producentów, która często nie jest poparta żadnymi testami.

– Na etykietach większości kosmetyków tzw. antybakteryjnych nie przeczytamy informacji o tym, że wykazują one działanie bójcze na drobnoustroje, w tym szczególnie na wirusy. Możemy natomiast przeczytać, że zabijają 99% bakterii. Dla osoby, która nie jest świadoma, jak powinien działać taki preparat, wydaje się być to dużo. Jednak aby mówić o prawdziwie biobójczym działaniu, które zapobiegnie ewentualnym zakażeniom, ważne są miejsca po przecinku, czyli to, co mieści się w tym jednym, brakującym procencie – podkreśla Waldemar Ferschke. – Oprócz kosmetyków na polskim rynku dostępne są także środki dezynfekcyjne, które wykazują skuteczność na poziomie 99,99% bądź 99,999% biobójczości po określonym czasie, np. 30 sekund – dodaje.

Zadbanie o odpowiedni sposób aplikacji środków dezynfekujących ma kluczowe znaczenie dla skuteczności ich działania. Wbrew przyzwyczajeniom i reklamom nie wystarczy jedno spryskanie dłoni czy powierzchni. Każdy preparat działa po wskazanym czasie, najczęściej kilkudziesięciu sekundach. Ważne jest również użycie odpowiedniej ilości produktu oraz zastosowanie go na suchą skórę. Woda rozcieńcza środki biobójcze, obniżając tym samym ich efektywność.

O prawdziwej dezynfekcji możemy powiedzieć zatem tylko wtedy, gdy zostaną spełnione określone warunki. Jeśli kosmetyk nie ma wspomnianych pozwoleń, a także potwierdzonej badaniami biobójczości, ma jedynie działanie pielęgnacyjne. Gdy jednak zależy nam na faktycznej ochronie przed zakażeniami, powinniśmy sięgnąć po produkty biobójcze o szerokim spektrum nie tylko na bakterie, ale przede wszystkim wirusy i grzyby oraz stopniu redukcji znacznie większym niż 99%.
 
PRZECZYTAJ JESZCZE
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Polsce





Szanowny Czytelniku!

Przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszych serwisów.
Zamykając ten komunikat (kliknięcie w przycisk "Przejdź Dalej" lub "X"), zgadzasz się na wskazane poniżej działania.


Stosowanie plików cookies i innych technologii

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies (ciasteczka) i inne pokrewne technologie, które mają na celu:
- Zapewnienie bezpieczeństwa podczas korzystania z naszych stron
- Ulepszenie świadczonych przez nas usług poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych i statystycznych
- Poznanie Twoich preferencji na podstawie sposobu korzystania z naszych serwisów
- Wyświetlanie spersonalizowanych reklam, które odpowiadają Twoim zainteresowaniom

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.


Administratorzy danych

Administratorem tych danych jesteśmy my, czyli Twoje-Miasto Sp. z o.o., ul. Legionów 57A 86-300 Grudziądz jak również nasi Zaufani Partnerzy z którymi współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w Polityce Prywatności.


Jak wykorzystujemy Twoje dane

W ramach świadczonych przez nas usług staramy się wyświetlać reklamy odpowiadające Twoim zainteresowaniom, które dotyczą naszych produktów oraz produktów klientów korzystających z naszych usług reklamowych (marketing bezpośredni). W tym celu wykorzystujemy informacje zapisywane w plikach cookies, które otrzymujemy podczas korzystania z naszych stron. Nasze działania podejmowane są zgodnie z obowiązującym prawem w ramach tzw. uzasadnionego interesu administratora danych, ponieważ chcemy, by wszystkie nasze usługi, w tym wyświetlane reklamy, były najlepiej dopasowane do potrzeb użytkownika.


Wykorzystywanie Twoich danych przez naszych partnerów

Podobne działania w celach marketingowych podejmują nasi Zaufani Partnerzy, którym udostępniamy powierzchnię reklamową na naszych stronach. Wśród Zaufanych Partnerów znajdują się dostawcy technologii reklamowej, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne oraz reklamodawcy.
Nasi partnerzy gromadzą i wykorzystują informacje określające Twój sposób korzystania z naszych serwisów. Dzięki temu wyświetlają reklamy najbardziej dopasowane do uzyskanych informacji oraz udostępniają je innym podmiotom wyświetlającym lub zlecającym reklamę w Internecie.
W związku z reformą prawa ochrony danych osobowych nasi partnerzy potrzebują Twojej zgody na działania, których dokonują na naszych stronach. W przypadku jej udzielenia nasi partnerzy będą mogli, w ramach uzasadnionego interesu, wykorzystać Twoje informacje także dla celów analitycznych służących ocenie skuteczności podejmowanych działań marketingowych.
Pamiętaj, że ewentualna zgoda jest Twoją dobrowolną decyzją, natomiast brak jej udzielenia może wpłynąć na Twój komfort korzystania z naszych serwisów. Reklamy nieodpowiadające zainteresowaniom użytkownika są nie tylko nieatrakcyjne, ale i drażniące dla odbiorcy.

Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu (kliknięcie w przycisk "Przejdź do serwisu" lub "X"). Udzieloną zgodę możesz w każdej chwili wycofać, co jednak nie będzie równoznaczne z tym, że korzystanie z tych informacji do czasu wycofania zgody było niezgodne z prawem.


Jakie masz prawa?

Masz pełne prawo do zgłoszenia podmiotowi wykorzystującemu Twoje dane osobowe żądania dostępu do tych informacji, ich poprawiania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Pamiętaj jednak, że nie w każdym przypadku możliwe jest zrealizowanie Twoich praw w odniesieniu do informacji zapisanych w plikach cookies.

Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.