Wzmacniamy odporność kwasami tłuszczowymi

fot.nadesłane
Nie wszyscy wiedzą, że kwasy tłuszczowe, które znajdziemy między innymi w olejach roślinnych, tłustych rybach czy orzechach, wpływają na nasz układ odpornościowy. Jest on niezastąpionym sprzymierzeńcem w walce z czynnikami zewnętrznymi, które mogą stanowić zagrożenie dla naszego organizmu.
REKLAMA
Układ pokarmowy stanowi największą część układu odpornościowego. Prawidłowe jego funkcjonowanie zależy między innymi od:

    • uwarunkowań genetycznych,
    • wieku,
    • kondycji zdrowotnej,
    • stresu,
    • sposobu odżywiania się.

Spośród składników diety wspomagających nasz układ immunologiczny (inaczej układ odpornościowy) na szczególną uwagę zasługują witaminy i składniki mineralne, przeciwutleniacze oraz również kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6.

Ogólnie kwasy tłuszczowe dzielimy następująco. Każdy ich rodzaj wpływa na naszą odporność:
  • Nasycone Kwasy Tłuszczowe, NKT

Znane źródła:

    • olej palmowy
    • smalec
    • masło
    • przetworzona żywność
    • Jednonienasycone Kwasy Tłuszczowe, JKT

Znane źródła:

    • olej rzepakowy
    • oliwa z oliwek
    • awokado
    • sardynki
    • tuńczyk

    Wielonienasycone Kwasy Tłuszczowe, WNKT (omega-3 i omega-6)

Znane źródła:

    • olej lniany
    • olej sojowy
    • łosoś
    • orzechy i nasiona

Wiadomo, że aby zachować zdrowie przede wszystkim należy zamienić niekorzystne nawyki żywieniowe. U niektórych osób, ze względu na predyspozycje genetyczne, ograniczenie tłuszczów jest niewskazane w kontekście utrzymania prawidłowej masy ciała. Osoby z jeszcze innymi predyspozycjami genetycznymi powinny ograniczyć podaż tłuszczu całkowitego w codziennej diecie. Należy jednak zwrócić uwagę, że w obu przypadkach- przy potrzebie ograniczenia ilości tłuszczu w codziennym żywieniu, bądź jej braku, należy wystrzegać się spożycia kwasów tłuszczowych nasyconych, które sprzyjają powstawaniu stanom zapalnym w naszym organizmie i tym samym pogarszają jego odporność.

Kolejnym krokiem jest przestrzeganie stosowania właściwego składu kwasów tłuszczowych w pożywieniu. Zachowanie odpowiednich proporcji pomiędzy kwasami tłuszczowymi uzyskuje się dobierając odpowiednie produkty spożywcze lub stosując suplementację. Stosunek kwasów tłuszczowych omega-6 do omega-3 powinien mieścić się w przedziale 3:1 – 5:1 (najkorzystniejsze oddziaływanie na nasz organizm występuje przy proporcji 3:1). W pierwszej kolejności organizmowi należy dostarczyć zalecanej dziennej dawki kwasów tłuszczowych omega-3, w przeliczeniu stanowi ona 1,6 g dla mężczyzn i 1,1 g dla kobiet. Jako szczególnie wartościowe pod tym względem uważane są ryby, zwłaszcza tłuste, pochodzenia morskiego jak makrela, łosoś czy śledź atlantycki. Obecnie zalecane się również oleje z wątroby rekina, podnoszące odporność i aktywizujące system immunologiczny, zwłaszcza w okresie osłabienia organizmu i rekonwalescencji. Składnikiem takiego oleju są alkoksyglicerole, które posiadają właściwości silnie przeciwutleniające oraz stymulują niszczenie komórek rakowych.

Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe odgrywają także ogromną rolę w profilaktyce miażdżycy. Wspomagają również leczenie chorób nowotworowych czy infekcji.
PRZECZYTAJ JESZCZE
Koronawirus
zobacz mapę / szczegóły
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Polsce

kiedy
2022-01-31 20:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany
kiedy
2022-03-21 20:00
miejsce
Internet, Internet, Streaming online
wstęp biletowany