Za dwa lata gotowy będzie nowy most przez San
W środę uroczyście wmurowano akt erekcyjny w budowany przez firmę Strabag most.
Obecny na uroczystości były wiceminister infrastruktury w rządzie PiS, obecny poseł tej partii Rafał Weber podkreślił, że nowy most na Sanie będzie trzecim w Stalowej Woli. Przypomniał, że inwestycja jest realizowana w ramach rządowego programu „Mosty dla regionów”.
Weber, który pochodzi z Stalowej Woli zaznaczył, że konstrukcja pylonowa mostu sprawi, że miasto zyska nowy wizerunek. „To rzadko spotykana konstrukcja, a bardzo o nią zabiegał prezydent Stalowej Woli, który zwracał uwagę, żeby most był nie tylko elementem komunikacji, ale widział w nim również element, który podniesie estetykę naszego miasta” – powiedział Weber.
Członek zarządu województwa podkarpackiego Małgorzata Jarosińska-Jedynak podkreśliła w swoim wystąpieniu, że to trzeci najdłuższy most w Polsce. Dodała, że w przypadku tej inwestycji wykorzystany został montaż finansowy, bo pieniądze na tę inwestycję pochodzą zarówno z budżetu państwa, jak i samorządu województwa.
„To pokazuje, jak inwestycje mogą być realizowane z pomocą środków krajowych i samorządów. Ta inwestycja oddaje możliwości rozwojowe nie tylko miasta, ale całego województwa. Infrastruktura, która tu powstaje nie tylko otwiera nowe tereny inwestycyjne, ale wyprowadza ruch z miasta, zatem będzie miała wpływ na to, jakim powietrzem będą oddychać mieszkańcy Stalowej Woli i okolic” – powiedziała.
Jarosińska-Jedynak zaznaczyła, że wmurowanie kamienia to kolejny krok milowy tej inwestycji.
Prezydent Stalowej Woli Lucjusz Nadbereżny podkreślił natomiast, że wybudowanie mostu nie byłoby możliwe bez grupy osób, która była zdeterminowana, aby powstała ta inwestycja.
Z kolei obecny w Stalowej Woli prezes firmy Strabag Waldemar Wójcik zadeklarował, że inwestycja będzie wykonana zgodnie z terminem, czyli będzie gotowa w 2026 r. Dodał, że przy budowie mostu zastosowana będzie najnowsza technologia.
Zakres robót obejmuje, oprócz nowego mostu, także budowę w nowym śladzie oraz rozbudowę istniejącego odcinka drogi wojewódzkiej nr 855 o długości 4,6 km; budowę trzech wiaduktów drogowych oraz budowę obiektów inżynierskich, w tym 5 przepustów.
Most będzie miał długość 1760 metrów i będzie to najdłuższy most na Podkarpaciu. Składać się będzie z 4 sekcji – niezależnych pomostów, którym nadano odrębne nazwy: estakada południowa, most główny, estakada dojazdowa, estakada północna. Główna część mostu będzie posiadać konstrukcję wantową z dwoma pylonami i wykonana będzie w technologii extradosed, która łączy ideę mostu podwieszanego i belkowego sprężonego.
Do realizacji tej inwestycji wykorzystane zostanie ponad 40 tysięcy m sześc. betonu, 7 tys. ton stali zbrojeniowej, a także pale prefabrykowane, których łączna długość to ok. 20 km. (PAP)
huk/ mmu/